2011/09/13

TOMMY TYCKER OM MIG... GRATTIS WAIDELICH!


Igår den fagra mönstersossen från Sundbyberg, Helene Hellmark Knutsson. Idag den inte lika fagra monstersossen från Sundbyberg, Tommy Waidelich. De fyller år i klump, de där sossarna som lämnat staden Sundbyberg åt den alltid lika flinande och skrattande Jonas Nygren att ta hand om. Igår gratulerade jag Helene med ett odödligt musikaliskt stycke, och idag gratulerar jag Tommy Waidelich på samma sätt...

Jag och Tommy har sprungit på varandra på Bishop Arms några gånger, och det har alltid varit lika trevligt att svepa några bägare med mannen som bara Håkan Juholt såg en finanspolitisk talesperson i. Trots att vi har befunnit oss på olika sidor av de politiska frontlinjerna så har jag ändå haft känslan av att... Tommy tycker om mig?

"-Du kan väl stanna hemma ikväll, du var ju faktiskt ute igår!
-Men älskling, jag vill dricka öl med honom!
-Han är inte bra för dig!
-Men förstår du inte? Jag tycker ju om pilsnern!

Kärringen, hon säger stanna hemma ikväll. Du var ju faktiskt ute igår!
Barnen, de säger jämt att tanten har rätt. Men det är nåt dom inte förstår!

Jag sitter på mitt rum och drömmer mig bort när Tommy visslar utanför.
Han säger - Hej, kom ut till mig. Fast du är moderat så är du helt okey!

Tommy tycker om mig och jag vet att det är sant a-a-ant
Det finns ingen annan som får mig att sätta levern i pant.
Tommy tycker om mig, och fast han är nonchalant a-a-ant
är han den jag grillar. Och han vet att det är sant. Det är sant!

I partiet så pratar dom om Tommy varje dag. Varenda en vill fatta hans grej.
Det är någonting som ingen vet i mitt parti, att Tommy har gett en massa info till mig!

Jag sitter på min häck och drömmer mig bort, när Tommy visslar utanför.
Han säger - Hej, kom ut till mig. Fast du är borgare så är du helt okey.

Tommy tycker om mig och jag vet att det är sant a-a-ant
Det finns ingen annan som får att sätta levern i pant!
Tommy tycker om mig och fast han är nonchalant a-a-ant,
är han den jag grillar. Och han vet att det är sant. Det är sant!

Allt jag hört om politik var en hemlighet.
Jag är inte "vuxen" men jag vet...

Tommy tycker om mig och jag vet att det är sant a-a-ant
Det finns ingen annan som får mig att sätta levern i pant!
Tommy tycker om mig och fast han är nonchalant a-a-ant,
är han den som dillar. Och jag känner likadaaaaaant. Det är SANT!"

Tommy Waidelich kanske tycker om mig, eller tyckte om mig innan jag fick en anledning att börja blogga om honom som Juholtarn's vänstra hand, den med miniräknaren som saknar minusknappen. Tommy Waidelich fyller år idag och trots att jag har mycket mer förtroende för Tommy som ölkompis än finansminister-wanna-be så tycker jag att det är taskigt att ge Waidelich en jobbig Demoskop-undersökning i födelsedagspresent...

Demoskop har dagen till ära den närmast osmakliga förmågan att berätta att Waidelichs antagonist Anders Borg har ett högt förtroendekapital hos väljarna. Hela 58% uttrycker sin hänförelse för mannen med hästsvansen, medan Tommy Waidelich framkallar samma entusiasm hos 9% av samma målgrupp. Så vem tycker om den Tommy som tyckte om mig?

Inte är det mycket bättre ställt med mannen som headhuntade Waidelich till den position där han gör allt annat än rosar tillvaron för den röda rosen parti. Håkan Juholt dippar i förtroende, till 22% hänförda medan statsministern och muntergöken Reinfeldt har 54% av väljarkåren som lagt sitt förtroende på statsministerns rygg att bära på när han går där sida vid sida med folket...

Vilken dag som helst, men inte på Tommy Waidelichs födelsedag, så hade den här nyheten fått mig att bli som mest skadeglad. Idag tycker jag bara att det kändes... opassande? För kan man inte få ha en trevlig födelsedag som finansminister-wanna-be bredvid en floskelgenerator av sällan skådat slag? Jag tycker det var taskigt mot Tommy, jätteelakt av DI och Demoskop. Nu förväntar jag mig bara en stor Gambrinus på Bishops nästa gång vi springer på varandra Tommy, bara för att jag är så snäll...

Länkar: DI, DN,
Bloggar: Ledarbloggen,

2 kommentarer:

Roggan sa...

Men till valet kommer folk till bättre tankar. Alliansen har inte gjort något av värde mer än skattesänkningar. Titta på de sjuka, arbetslösa, vården, skolan, pensionärerna. Listan kan göras hur lång som helst.

magnus sa...

När Waidelich får frågan om sossarnas politik är bra för att exvis minska arbetslösheten svarar han aldrig självsäkert ja och angriper motståndaren utan med någon inövad detalj som om han inte var säker på om den är bra.

En hypotes som just nu slår min geniala hjärna -- så genial f ö att den visst även har Dunning-Kruger-effekt! -- är att detta kan ha samma orsak som varför kvinnor i politiken använder mer svåra ord, en prestationsångest där man är prickfri i detaljerna, men...

Intressant med en toppolitiker som stammar och säger något kryptiskt när de får frågan om politiken de företräder fungerar.

Ve.. alltså... vem vet liksom, kanske blir succé liksom å nya sättet.