2011/07/03

ALMEDALEN XI - OM EN SKYDDAD DEBUT...


Almedalen står för dörren och det är första gången som lilla jag kommer att besöka min gamla hemö och dess undersköna huvudstad Visby för att frottera mig med alla andra som tänker mingla, snylta och umgås. Det är dags för den mest skräckinjagande veckan för gutarna, det är dags förr politikerveckan...

Min insats blir att under en alltför kort tidsrymd nätverka, hitta inspiration och vara med på ett seminarium på Bloggplats H12 under måndagen som en av hönorna i en panel bestående av nätaktiva som av en eller annan anledning kallas för oberoende opinonsbildare på egna ben. Bloggplats H12, måndagen den 4 juli klockan 15.00 - är du i Visby kom gärna förbi just där just då.

Just Bloggplats H12 lär vara en av mina fasta hållpunkter under mina dagar i Visby. Det finns en pall där man kommer att placera ut kända och ökända politiker för offentliga förhör, det kommer att vara seminarier med mig och en massa andra birollsinnehavare och det är enligt ryktena på Bloggplats H12 som uppkopplingen är som bäst och mest pålitilig i Visby under politikerveckan. Så, ett eller flera besök där rekommendar jag på skäl som bara grundar sig på hörsägen och inget annat...

Sist jag var på Gotland så handlade det om repmånad, och de mysiga gränderna i Visby var bara en dröm för oss som satt i ett gigantiskt bergrum utanför Rute och försökte stoppa en annalkande invasion från Stormakt Röd. Det var då, på den tiden militären fanns i ett större antal än raukarna på Gotland och idag finns inget kvar. Men Almedalsveckan finns kvar, Visby står kvar och ännu så länge är det bara Slite som är kvartsockuperat av den gamla Stormakt Röd som nuförtiden lägger en gasledning tätt inpå de gotländska knutarna...

Nu lägger förvisso Försvarsmakten ner närmare en miljon kronor på att vara på plats plats på Gotland åtminstone medan våra politiker finns på ön. De där övriga 51 veckorna av årets 52 så finns flottan sällan i Visbys hamn, inget flyg på Visby flygplats och inga andra soldater än hobbykrigarna i det gotländska hemvärnet på kalkbacken. Nu duger det att vara där, och jag kommer alltid att vara extremt tydlig med att jag vill se en avsevärd svensk militär närvaro årets alla dagar, år efter år på den ö som är av väsentlig betydelse för hela Sveriges kollektiva säkerhet.

Jag chattade med en moderat försvarspolitiker för någon månad sedan om just detta, och han höll med mig men lyfte fram kostnaden för att återskapa en militär närvaro på Gotland, våra nya lättrörliga förband som snabbt skall kunna flyttas överallt närsomhelst. Själv tror jag mig veta att det aldrig någonisn, någongång, någonstans kommer att finnas en svensk politiker oavsett partifärg som lär fatta rätt beslut i rätt tid för att skicka svensk militär någonstans där det kan anses vara provocerande av en psykotisk och förföljelsemanisk granne. Vi kommer alltid att komma försent, och det som skulle kunna vara en lugn överskeppning kommer om det vill sig illa handla om våldsam landstigning mot någon som redan har utnyttjat ett säkerhetspolitiskt vacuum...

Under mina dagar i  Visby så är det Stormakt Blå som invaderar Stormakt Röd, Tokmoderaten snyltslaggar hos Netroots - och där det insinueras att Fredrik Reinfeldt är usel på att umgås med oppositionen på ett givande sätt går jag och Netroots före och visar att allt går med lite sprit i kroppen och ännu lite mer av den goda viljan. Precis som ingen svensk politiker av rang vill se Ivan som en fiende idag så vägrar jag se Netroots som något annat än ett gäng missledda, självgoda tölpar som inte är något annat än vapenbröder men på jakt efter en annan seger.

Lite mer än två dygn får jag i Visby och Almedalen, så det blir till att hålla ett hejdlöst tempo i gratisätandet och nätverkandet. Nästa år har jag högre ambitioner än två dagar på Gotland och till valåret 2014 så har jag såpass höga ambitioner att jag inbillar mig att jag kan vara där under hela eventet.

Idag börjar Almedalsveckan med Miljömupparna, imorgon anländer jag - och det skall bli så spännande...

Länkar: SvD1, SvD2, DN1, DN2, Expr1, Expr2
Bloggar:

Inga kommentarer: