2011/07/07

ALMEDALEN XI - ALLA VILL HA ANNIE...


Almedalen har gått från en realitet till att bara vara ett härligt minne av 48 timmar som gav mersmak. Från andra sidan havet sitter jag nu och följer ett spektakel som kommit till Centerpartiets dag och det är en dag då jag hade mått bra av att vara på plats...

Centerpartiets dag - och det är naturligt att pressen denna morgon lyfter fram den fråga som handlar om den avående Center-drottningens tilltänkta kronprinsessa eller kronprins. Alla verkar ropa efter Annie Johansson, så även jag. Annie är rätt val för ett parti som är väldigt beroende av att göra rätt saker i rätt tid för att hamna rätt. Annie är rätt.

Framför morgon-TV:n igen och nyhetssändningarna ute från ön säger att alla Centerpartister ute i landet verkar säga samma sak - att Annie är rätt. Samtidigt är det den avgående ledaren Maud som tultar omkring nere i Almedalen mellan statstelevisionens morgonsoffa och TV4:s dito - och det verkar vara en lättad Maud som bestämt sig för att släppa rodret. Maud Olofsson verkar tillfreds med sitt beslut, och ger ett sympatiskt intryck nu - som delvis saknats då...

Det blir Mauds sista tal i Almedalen, och jag inbillar mig att hon ikväll kommer att göra bra ifrån sig nu när hon inte någon press på sig att slåss för sin politiska överlevnad. Maud tar farväl - och när hon är avslappnad som nu är hon faktiskt en kvinna som jag kommer att sakna. Den spända, hetsiga och överdrivet gå-påiga Maud som hon var tills alldeles nyss kommer jag däremot inte att sakna.

Länkar: SvD1, SvD2, DN1, DN2, AB1, AB2,
Bloggar: Böhlmark, Röda Berget, Moberg

Inga kommentarer: