2010/10/30

TOKMODERATENS TOKIGA TÄVLING NR 3 - VINNARNA, FÖRSLAGEN, PÅHOPPEN....


Så var det då återigen dags att berätta vem som vann Tokmoderatens Tokiga Tävling, den tredje tävlingen i numerisk ordning. Många äro de, om än något färre än senast, som har lämnat sina förslag eller påhopp, och naturligtvis blev det väldigt svårt att sålla agnarna från havren. Det var svårt, väldigt svårt, men till slut så bestämde jag mig, i min roll som enväldig jury, för en vinnare och ett hedersomnämnande.

Vinnaren kallar sig "Bonden från Torp" och denna bonde är till perfektionens gräns pricksäker när han fyller ut Veronica Palms pratbubbla. Det vinnande förslaget, lämnat av "Bonden från Torp" lyder: "...och Ibbe tog tag i henne såhär om midjan och drog ner henne mot knät. Det kostade 500 euro, nån jävla no-touch policy på strippklubbarna i Bryssel - tacka vet jag Club Kino"

Hedersomnämnandet går också till en anonym förmåga vid namn "Ibbe", som inte vill skylta mer än så med sin identitet. "Ibbe" är inne på samma sexistiska spår som bonden tror jag. Eller är jag formad av en tillvaro där avsaknaden av fysisk närhet får mig att associera allt till sex och samlevnad? "Ibbe":s förslag lyder: "Gunnar Axén? Nej, absolut inte 30 centimeter. Men så här lång i alla fall."

Med min perverterade fantasi fick jag för mig att nästan alla höll på och anspelade på sex i sina förslag denna vecka, mer än mindre smakfullt. Sålunda blev det till att släppa igenom alla dessa förslag för att överhuvudtaget få en tävling till stånd...

"Alltså. Har han så här lång släpper jag till direkt!" skriver signaturen Jan Banan när han återigen bidrar till tävlandet. Om det är en banan som åsyftas förtäljer inte historien.

"Om vi går till val på att höja skatterna kan vi bli så här stora!" är den återkommande David F:s förslag, ett förslag som den 52-hövdade kriskommissionen kanske borde ta till sig.

"Ja, jag funderar på att byta namn. Som socialdemokrat tycker jag att mina initialer alltför ofta förknippas med VänsterPartiet. Därför funderar jag på att heta Seronika Dalm. Fiffigt, eller hur!?" tycker Inger B är det självklara innehållet i pratbubblan...

"Nu vill jag lösa pusslet -strunt samma vad jag sade i september angående förskola, föräldrar, december och Lucia-nattlinnen. Kan jag anstränga mig på något sätt så att den där tokblå tomten kommer lite tidigare?" var ytterligare ett anonymt förslag från Anony(m) i Norrort med en länk till SvD som extra krydda.

"Nejdå, jag tror Bodström har en sån här åtminstone!" konstaterar Jonas E när sexismen återigen gör en inbrytning på min rumsrena blogg.

En annan som återkommer är faktiskt den som är mest underfundig denna vecka, Visionären. Medan nästan alla andra pratar storlek så kör Visionären en mer konstnärlig approach - "Upp flyga orden, men tanken stå still. Jag är den kvinna som inget hellre vill"

Från konst till snusk är steget sällan långt och ner den anonyma Leffe P snuskar sig så känns det som om den här bilden på Veronica lockade fram det värsta ur läsekretsen. Eller vad säger man om ett förslag det här? "Jag blir upprörd när jag hör att SD vill stänga gränserna. Jag träffade en man från Afrika igår som hade flytt undan krig, fattigdom och förtryck - och han var fanimej såhär välhängd!"

Som synes saknas en hel del av mina tidigare bidragsgivare, som till exempel Olah och Erik L - och i deras fall handlar det faktiskt inte om den censur som jag trots allt var tvungen att använda för att inte dra på mig en rättsprocess. Jag hoppas att alla hänger på igen när det är dags för en ny tävling imorgon.

Stort tack för allt engagemang! Tänk på att trägen vinner, och sprid gärna tävlingen bland era nära, kära och de dära - ju fler tävlande desto roligare får vi. I morgon kommer en ny tävling, håll ögonen öppna och häng på. Motivet denna gång är Thomas Bodström. Det handlar trots det om tänkande och inte på vad han säger med sin somnulenta stämma. Väl mött vänner!

Inga kommentarer: