2010/08/29

SÖNDAG, SIFO OCH POLITISKT TUNNELSEENDE


Här har man den enda "sovmorgonen" på 10 dagar och så vaknar man 07:08 för att omedelbart börja dra fingret fram och tillbaka över skärmen på mobilen för att hitta något värt att blogga om. Det känns inte bra, det känns sjukt. Det känns som om valrörelsen sätter väldigt djupa spår, att mitt engagemang på det som kallas bloggosfären börjar bli mer av ett tvång. Jag vill ju sova. jag har ju ont i huvudet efter någon Saku Kuld för mycket igår kväll, men lik förbannat sitter jag här med laptopen i knäet...

Det finns två anledningar till att laptopen åkte på, och den största anledningen var naturligtvis att ytterligare en av dessa, allt tätare, opinionsundersökningar publicerades denna morgon. Återigen SIFO, återigen ett gediget Allians-övertag om man skall tro på de som svarat på SIFO:s fråga. Man skall ju ta alla dessa opinionsundersökningar med en rejäl nypa salt, men när alla berättar i princip samma sak - hur skall man tolka det då? Jag väljer att tolka det som om vi har medvind, en kraftig medvind till och från. När inte ens ett Sverigedemokratiskt inträde i maktens boningar påverkar majoritetsbilden så ser det faktiskt tryggt ut.

Men denna söndag, då exakt tre veckor återstår innan vallokalerna öppnar, kan budskapet bara vara ett - sprid evangeliet på gator och torg, berätta för vänner, kollegor och bekanta om hur det blir alltmer tydligt att det är Fredrik Reinfeldt som måste vara den Heliga Anden, som rör sig i kretsarna kring Gud och hans son Jesus som sitter vid pappas högra sida. Det är vår uppgift att frälsa folket ifrån ondo...

Peter Högberg, röd bloggare från Pippi Långstrump-land, är inte ond, trots att han missat frälsningen någonstans på vandringen genom livet. Peter Högberg tror att allt är på väg åt rätt håll för sossarna, och visst ökar de återigen litegrann och inte statistiskt säkerställt. När Högberg svammlar om "Det är är en trend som nu finns att vi sakta går framåt" så undrar jag hur lite som behövs för att skapa en trend. Trenden är väl isåfall att Alliansen går framåt, medan SIFO denna morgon berättar att aldrig, någonsin eller iallafall sedan 1967 har så få kallat sig "röda". Det sammanlagda värdet av sosseriets och de "tidigare" kommunisternas väljarantal har inte varit så lågt sedan SIFO började mäta 1967 och det ser Högberg som en positiv trend. Jag ser en positiv trend, för jag gillar ju inte rött alls.

Sosse-sidans företrädare, oavsett om det handlar om bloggare, valarbetare vid valstugan, Mona i radion eller Ibrahim Baylan i någon tidningsintervju, har hamnat i ett tillstånd där man börjar bete sig som de rapportörer från ett krig som inte kan dela med sig av de dåliga nyheterna till sina sympatisörer. Små, marginella förändringar i en SIFO-undersökning målas upp som stora segrar på samma sätt som Bagdad-Bob målade upp en stor seger när en amerikansk soldat blev magsjuk på vägen mellan Basra och Bagdad. Sossarna försöker måla en bild som de inte ens själva kan se, där framgångarna är stora och där inte ett historiskt uselt valresultat om tre veckor kan vara ett faktum. Det är tragiskt att stå vid sidan om och se hur ett parti som skulle behöva lite sjukdomsinsikt låtsas vara friskt som en nötkärna...

Bodström då, som enligt Aftonbladet sopar banan med justitieminister Ask på samma sätt som Reinfeldt förnedrar Mona och Borg förödmjukar Östros. De siffror som Aftonbladet slänger fram stämmer nog, eftersom varenda viril kvinna har fått för sig att Bodström är urmannen som de bara måste tråna efter. Det spelar liksom ingen roll i de okritiska kvinnornas värld vad Bodström gör eller hur han gör det - Bodströms dimmiga sängkammarblick och sluddriga tal går alltid hem hos de som lämnar samma spår som en snigel. Själv ser jag inte Bodströms storhet överhuvudtaget, jag ser en man som sviker sitt parti när partiet behöver honom som bäst - jag ser en egocentriker som tror sig stå över ett parti av kollektivister.

I Sundbyberg har vi en sosse som heter Nathalie Sundesten-Landin, och hon tror uppenbarligen bara gott om sin Bodström. I en kommentar på Facebook klagar Nathalie på Beatrice Asks uppenbarelse i hemstadsdelen Rissne, att Bea var grå, osynlig och inte märktes. Kanske var det så, jag var inte där och kan inte uttala mig. Men samtidigt gick ju nyheten om att Bodström tyckte att det passade bäst att fixa hus och bil i Boston när valrörelsen var som hetast. Jag tyckte att Bea hade rätt prioritering, Bodström fel - och hux-flux så hade Bagdad-Bob snedstreck Bagdad-Baylan fått ett kvinnligt alter-ego... eller vad säger man om följande, numera skärmdumpad konversation på Facebook?

Nathalie Sundesten-Landin, Facebook lördagen den 28 augusti klockan 00:54: "Av utlovat tal av justitieministern bidde ingenting. Men få äro de Rissnebor som lär klaga..." (Korrigering: Beatrice Ask skulle inte hålla något tal, hon skulle samtala med folk - det gjorde hon)

Jag, i kommentatorstråden: "Vår justitieminister kampanjar ju iallafall land och rike runt. Er kandidat till posten tycker tydligen att han bidrar bäst till valarbetet när han reser iväg till USA när sossarna i länet skulle behöva sitt förstanamn..."

Nathalie Sundesten-Landin, lite längre ner i kommentatorstråden: "@fredrik - han har inte åkt till USA han kampanjar för fullt!"

Jag, som inte kan låta bli att vara elak: "Nathalie, vad skönt att du har mer koll på Bodström än Expressen, Mona och Bodströms pressekreterare! Enligt dom är han i USA i detta nu, men så var det tydligen inte. Bra för socialdemokratin, bra för valrörelsen... :-D"

...och när Bodström sedan intervjuas i Expressen från Boston trots att han "inte har åkt till USA han kampanjar för fullt" så kan jag inte hålla igen.

"Nu verkar det som om du har mer koll på var Bodström är än vad han själv verkar ha. Enligt Bodström, förvisso i borgarblaskan Expressen, så är han i Boston. Men jag litar faktiskt mer på dig Nathalie, iallafall efter att ha sett Bodström dokumenterad på TV under något som skulle kunna ha blivit en drogtest..."

Jag vet att jag var elak men när folk inte vill ta till sig verkligheten som den ser ut så blir jag lite frustrerad och det fick Nathalie klä skott för. Behöver jag berätta att ingen mer kommentar har kommit från hon som visste att han inte var i USA, att han kampanjade för fullt...

Länkar: SvD1, SvD2, DN1, DN2, Expr, AB

2 kommentarer:

Danni sa...

Till och med jag, som alltid röstat moderat, börjar tycka att Bodström är the lesser of two evils. Han har också rätt galna idéer men är iaf juridiskt kompetent. Ask är bara katastrofalt inkompetent, punkt. Jag hoppas att jag aldrig behöver se eller höra talas om henne igen efter valet.

Johan sa...

Om du skulle ha missat, så skänker den här sidan både hopp och tröst till oss moderater!

http://www.vemvinnervalet.se/2010

Som vanligt ett gött och roligt inlägg från din sida.