2010/07/07

EN JAG KOMMER ATT SAKNA - EN JAG INTE KOMMER ATT SAKNA...


En mellandag rent vädermässigt följs upp av en dag då Sverige är som bäst igen. Solen skiner, himlen har samma ljusblå färg som moderaterna och värmen värmer upp ett land som oppositionen tycker har blivit kallt. Mellandagen följs upp av en dag då det händer saker i politiken, både bra och dåliga nyheter. Vilken skall man börja med...? Den dåliga först, det bästa till sist - så får det bli!

Jag låg som i ett töcken när jag i sömnen hörde morgon-TV:n släppa igenom nyheten om att allas vår arbetsmarknadsminister, Sven-Otto Littorin - "Totto", lämnade sin plats som minister med omedelbar verkan. Extremt tråkiga nyheter för regeringen, som mister en eldsjäl och en person jag lärt mig uppskatta något enormt trots det där kvoteringsvurmandet som Littorin gav uttryck för häromdagen.

Sven-Otto Littorin var och är i min värld en känslig man på en post som kanske inte var den lättaste att sitta på. Men vem kunde se in i framtiden efter valnatten 2006, när allt såg ljust ut i arbetsmarknadspolitiken? Vem kunde ana att det som mycket väl sågs som en trygg post i regeringen skulle bli en en av de mest utsatta platserna att befinna sig på? Knappast regeringsbildare Reinfeldt, knappast Littorin...

Att få ta ansvar för att rodda upp det som från ena dagen till den andra går från att vara en solskenshistoria till en mardröm måste ha varit jobbigt, riktigt fruktansvärt jobbigt. Ännu lite jobbigare blir det när man är en känslig människa av kött och blod och ingen kallhamrad politiker utan känslor som bara ser siffror där den känslige ser människor. Klart att det tär, klart att man mår dåligt.

Att då också ha sina problem vid sidan av politiken, där man känner att de egna barnen får stå på mellanhand och där en redan jobbig vårdnadstvist blir ännu lite jobbigare av att cirkulera i media får ju följdverkningar, följdverkningar vars effekter idag slog oss i ansiktet.

Jag kommer att sakna "Totto", känslosam, rolig, öppen, kunnig som han är. Jag förstår honom, jag kan inte ha några som helst synpunkter på prioriteringen som faktiskt visar varför jag respekterar honom så. Vad du än må ta för dig så önskar jag dig allt gott, "Totto"! När lugnet i livet har hittat hem till dig så hoppas jag att du kommer att kunna tillbaka på din ministertid med stolthet och saknad. Jag kommer sakna dig, regeringen kommer att bli tråkigare utan dig!

Den bra nyheten är att Solveig Ternström lämnar Centerpartiet och Alliansen. Vinnarna är både Centerpartiet, och faktiskt även sossarna. Där Centern blir av med en kuf som fastnat i en fråga så får sossarna en kuf som är lite mindre kufig än de flesta andra i det gänget. Solveig Ternström kommer säkert passa in bättre i det partiet som hon ny flyttar till, till det laget som har lovat att riva upp regeringens nyss klubbade energipolitik.

Min bild av Solveig Ternström är bilden av kulturarbetaren Ternström, kvinnan som gav mig migrän varje gång jag tittade på Svenska Hjärtan. Tänker man tillbaka på den där serien så kommer den verkliga Solveig nu till en miljö där den skådespelande Solveig fick sitt genombrott. Den där gatstumpen där Svenska Hjärtan utspelades påminner i sitt händelseförlopp rätt mycket om sosseriets historia. Solveig Ternström kommer nog få dejá-vu-upplevelse när hon första gången få se en skäggig Sven-Erik Österberg storma ut mitt i natten för att halvnaken klippa gräsmattan i snöstormen...

Själv stör jag mig något oerhört på att Solveig Ternström spelat rollen även i Riksdagen. När Solveig har engagerat sig i vård- och omsorgsfrågor politiskt så hänvisas det till erfarenheter från just Svenska Hjärtan, där Ternströms rollfigur Elisabet jobbade i hemtjänsten och där hon tog hand om sin fiktivt sjuke far. Vad säger man om det? Skall de skådisar som spelar poliser i deckare kunna göra anspråk på att vara insatta i polisväsendets arbete? Skall Per Ragnar skickas till Haag och dömas för sin gestaltning av Hitler? Skall man kunna använda sitt skådespelande som referens i helt andra områden av det politiska hantverkandet...?

För mig som jobbar i vården känns det som ett hån att Solveig Ternström använder en roll för att förstärka en bild, ett hån mot alla de som faktiskt vet vad vård- och omsorg är i praktiken och inte på scenen. Därför är det en bra nyhet att en kuf lämnar regeringsunderlaget.

Men är det inte också så att det är fantastiskt genomtänkt att detta sker på Centerpartiets dag i Almedalen, där fokus tas från det gamla partiet och klistras på den gamla skådisen? Respektlöst, utstuderat och ett tecken på politiskt falskpel även från den sidan som säger sig vara renhåriga. Pyttsan...

Länkar: SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, SvD6, DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, Expr1, Expr2, Expr3, Expr4, Expr5, AB1, AB2, AB3, AB4, AB5
Bloggar: Holma, Kent, Krassman, Mary, Thomas, Rasmus, Per, Westerholm (läs!)

Inga kommentarer: