2010/04/09

VÅGAR MAN TRO...?


I dag skriver Försvarsminister Sten Tolgfors om att en lösning på Försvarsmaktens närmast tragikomiska situation beträffande helikoptrar i kronans tjänst kan skönjas vid horisonten. Regeringen avser att i vårbudgeten äska medel för att köpa helikoptrar från hyllan, färdiga och utprovade, anpassade och tillgängliga. En god nyhet naturligtvis, men man kan inte enbart ge sig ut i bloggosfären för att sjunga lovsånger...

Visst är det bra att man från regeringen och Tolgfors sätter ner foten och lätt uppgivet tjoar till "Att nu får det vara nog!" - problemet är ju bara att man gett långbänk en ny och ännu mer plågsam illustration och att trögheten i våra beslutsprocesser numera är avslöjad ännu lite mer. Det är bra att regeringen nu avser att göra något åt problemet, men det är alldeles för sent och vi får se om problemlösningen räcker till.

Det var ju en herrans massa år sedan det här landet bestämde sig för att köpa in helt nya, hypermoderna helikoptrar från ett europeiskt konsortium. När man beställde det system som i dag går under benämningen HKP 14 så var det moderna helikoptrar av senaste modell. Med de leveransförseningar vi sett och ser framför oss så kommer det moderna systemet i värsta fall vara antikvariskt och i bästa fall bara lite "out of date". Som konsortiet NH Industries har misskött den här affären så borde vi ha rätt till att bryta kontraktet och få ersättning för sveda, värk och ett alltför tålmodigt väntande.

För några veckor sedan besökte jag och sönerna den så kallade "Fast-Food"-restaurangen Max i Solna. Just den där kvällen, just när vi ville ha vår mat fort så var "Fast-Food" synonymt med en halvtimmes väntande på ett gäng kalla hamburgare och pommes frites som hade blivit likstela istället för krispiga. Jag gnällde, jag tyckte att det var uselt att jag hade fått vänta de där 30 minuterna på min burgare trots att arbetsbelastningen i restaurangen inte var helt kaotisk. Max fattade vinken, kompenserade upp mig med ett presentkort. Byt ut burgarna mot helikoptrar och Max mot NH Industries - fattar konsortiet det som Max fattar? Man skall vara rädd om sina kunder...

På DN skriver Tolgfors om hur han minsann skall rätta till den här situationen. Bra, men samtidigt alldeles för sent. Att Tolgfors dessutom bara säger sig vilja lösa situationen utan att berätta om hur många helikoptrar det kommer att handla om, vilka alternativ som finns och var pengarna skall tas ger mig en obehagskänsla som jag inte kan skaka av mig. Skall vi finansiera dessa helikoptrar genom neddragningar i en redan ihålig organisation, eller kommer det ett tillskott? Nä, det senare kan man nog "fetglömma" - och frågan är då vad som kommer att bli lidande i en insatsorganisation som knappt kan göra några insatser längre. Hur många? Vilken sort?

Spännande kommer det iallafall att se om man från regeringen kan vända ett stort fiasko till något som kanske, möjligtvis och eventuellt är en hållbar lösning på ett problem som inte borde ha fått bli ett problem. Fan tro't, för när det gäller frågor om rikets försvar så är det faktiskt bäst för den egna hälsan att klä sig i pessimistens kläder.

Som vanligt bör man läsa Wiseman när försvarsfrågor är uppe på agendan. Du hittar honom här.

Länkar: DN, DN, SvD, Westerholm

3 kommentarer:

Johan Westerholm sa...

Fredrik

Det finns goda skäl till din skepsis. Det finns uppgifter om att avtalen med NH inte kan brytas vilket innebär att FM nu snabbt och geschwint får ytterligare ett system på halsen. Och FM har inte direkt rosat marknaden med sin förmåga att hantera detta.

Ett system som kommer att behöva finansieras med dedikerade förvaltnings- och underhållskostnader.

Wisemans fråga känns därför relevant i sammanhanget.

Jag har nu ändrat status från "försiktigt positiv" till "avvaktande".

mvh

Johan

Jochen sa...

NH90 kommer absolut inte vara omodern när den väl tas i bruk. Så kort är inte livslängden på moderna system.
NH90 är fortfarande den mest "hightech" helikoptern av den här typen i världen. Däremot så är den fruktansvärt dyr och långt ifrån färdigutvecklad. Den känns som en orgie i avancerad teknik men utan någon tanke på vad som måste fungera och hur den ska kunna nyttjas under verkliga förhållanden. Ska inte gå in i detalj på problem men mycket är stora och komplexa saker, inget som åtgärdas utan omfattande modigieringar.

Hoppas och räknar med att det blir Blackhawks som köps in nu. Hade varit den bästa lösningen både för skattebetalarna och FM om det blivit så redan från början. Antar att sossarna var rädda för att beställa en sådan amerikansk-imperialistisk krigsmaskin.
Blackhawk skulle kunna vara i tjänst på förhålladvis kort tid och den kommer att vara i bruk runt om i världen under ytterligare många decennier.

Per K Eleman sa...

@ Fredrik:

"Med de leveransförseningar vi sett ocg ser framför oss så kommer det moderna systemet i värsta fall vara antikvariskt och i bästa fall bara lite "out of date"."

Antikvariskt?

Jaha...

Ja, du avser givetvis den tekniska dokumentationen i form av bl.a. typunderlag, flyg- och flygunderhållsmanualer - eller?

@Jochen:

"NH90 är fortfarande den mest "hightech" helikoptern av den här typen i världen.

Är du riktigt säker på att du helt enkelt inte bara förväxlar begreppen hightec och highcabin?