2010/01/09

OHELIGA BIRGITTA OCH FACEBOOK...


Jag vet inte riktigt om det är utpressning, men bra nära hamnar vi iallafall när det kommer till Birgitta Ohlsson, Facebook-gruppen och beslutet som Jan Björklund måste ta angående ny EU-minister efter Cecilia Malmström. Visst är det bra med folk som tror på sig själva, som är tydliga med vad de vill - men när en viss person helt ogenerat börjar att gapa om "att det där jobbet skall jag ha, det passar jag bäst för!" så får iallafall jag en äcklig bismak i munnen.

I det här fallet har det rätt mycket med person att göra, eftersom jag ser Birgitta Ohlsson som någon jag inte har speciellt mycket gemensamt med. OK då, vi slåss tillsammans från vår sida av blockgränsen men det finns så mycket annat som jag stör mig på. Hennes gapiga stil, hennes ständiga malande om någon sorts vulgofeminism som hör hemma i FI och osakligheterna som hoppar ut ur den Ohlssonska munnen mot landets statschef och dennes familj med jämna mellanrum provocerar mig. Nu är väl jag inte heller världens mest ödmjuka person och inte heller jag med en tystlåten, resonerande samtalston när jag försöker debattera. Kanske är det där skon klämmer - att vi är rätt lika egentligen men där jag har rätt i allt och Birgitta fel i allt utom sitt partival. Skillnaden mellan oss är dock avgrundsdjup när det kommer till maktambitioner i politiken - jag är en politisk narr, Birgitta har planer på en framtid där hon själv är universums medelpunkt.

Den dagen då Birgitta Ohlsson gick ut i media och glorifierade sig själv i rollen som en framtida EU-minister så fick jag nog, och tyckte uppriktigt synd om Major Björklund. Birgitta och hennes vapandragare har målat in Björklund i ett hörn, och vad han än gör för att ta sig därifrån så kommer det att bli kladdigt värre. Är han korkad nog att välja gaphalsen till EU-minister så kommer alla de som med rätta känner sig förbisedda att gnälla och väljer han någon annan än Birgitta Ohlsson så kommer Jan inte vara lyhörd, och få en Facebook-grupp efter sig...

Politisk korrekthet ligger inte för mig, men jag tycker inte det är snyggt när man ogenerat lyfter sig själv på det sätt som Birgitta Ohlsson nu har gjort. Rent spel är det inte, och det ät en taskspark på alla andra kandidater som i mina ögon skulle passa f-n så mycket bättre än Birgitta som minister. Jag är säker på att det i Folkpartiets led finns minst ett halvdussin mer sansade och lämpliga personer för uppdraget, och att det är en folkpartist som skall ersätta en annan avflyttad folkpartist tycker jag är självklart.

Sent igår startades därför en Facebook-grupp som lyfter en annan kandidat, en man som aldrig kommer att gå ut i SvD eller DN för att sälja sig själv som någon som är bättre än bäst som EU-minister - gruppen heter "Gör Hadar Cars till EU-minister!" som du kan hitta genom att söka på Facebook. Stå upp för politisk korrekthet och god smak och visa att det finns andra och mindre självgoda personer att välja för Björklund.

Länkar: SvD, DN, Johan, Mary

2 kommentarer:

Isabel Sommerfeld sa...

Det är i och för sig andra som startade gruppen på facebook och som vill se henne som EU-minister och inte hon själv som började gapa om det. Birgitta är en av de mest generösa och ödmjuka politiker som existerar idag. Att hon sedan fått mycket uppmärksamhet på sista tiden tyder bara på att hon har folk omkring sig som tror på henne, vill lobba för henne i media och dessutom att hon är duktig på det hon gör (synas är ju det man ska göra om man vill komma någonstans). Tröttsamt med er som höjer upp Jantelagen och inte tål en duktig kvinna som tar för sig. :)

Tokmoderaten sa...

Jantelag?! Det handlar inte om avundsjuka eller nåt sånt, det handlar om rätt person på rätt plats - jag vill ha Hadar Cars! :-D