2009/12/02

RIKSDAGENS EGEN LILLA KRÖSUS...


Dagens icke-nyhet förtjänar ju ett kort, ja efter mina mallar extremt kort inlägg - icke-nyheten om att allas vår Bodström är den mannen som drar in mest pengar av alla våra folkvalda. I min värld är det inte alls fel att tjäna pengar, det är i Bodströms egen rörelse sådant brukar fördömas. Så att den gode Bodström gör sig en hacka på alla sina arbeten kan jag och vill jag egentligen inte hacka på honom för.

Men det finns andra orsaker till att gnälla på mannen, och det är att han genom alla sin bisysslor i princip ensam är orsaken till den galopperande arbetslösheten. Tänk om Thomas "ADHD" Bodström kunde låta någon annat få ta över skrivandet av urusla deckare, tänk om något styrelseproffs i utanförskapet kunde få ta över Thomas plats i Pysslingen, tänk om någon rastlös advokat kunde få arbeta intimt med Claes Borgström och tänk om någon fattig sosse-pensionär kunde få dryga ut sin erbarmeliga pension med några kronor som nu Thomas Bodström får i arvode för att sitta i Kyrkofullmäktige? Tänk om - och så många människor skulle kunna ha det så mycket bättre om Bodström solidariskt delade med sig av de jobb som faktiskt finns och som kan skötas av andra, och förmodligen så mycket bättre.

Sannolikt skulle då Bodström kunna ta sitt uppdrag som riksdagsledamot på lite större allvar, och dessutom ha tid att planera sin kommande utflykt till USA för i runda slängar en miljon kronor. Dessutom tror jag att Thomas Bodströms familj skulle bli glada över att få se sin hyperaktive make och far lite mer än en kvart framför julkalendern igår. Man kan ju liksom ana att Thomas Bodström satt där pliktskyldigt med sina stackars barn bara för att få något att blogga om. Men för en gångs skull var Bodström och jag eniga om att det var en konstig julkalender. I mina ögon var julklalendern riktigt dj-vla usel, precis lika usel som allt den där Henrik tar för sig att vara med om att skapa. Henrik Ståhl är en stark kandidat till att axla Staffan Westerbergs fallna mantel - mannen som kvaddar en hel ungdomsgeneration. Bodström däremot, han kvaddar bara väljarnas förtroende för sina folkvalda...

Länk: SvD

Inga kommentarer: