2009/11/07

NÅGRA SOM INTE FICK MIN RÖST I PROVVALET


En lång dags färd mot kväll, och jag sitter framför datorn med betongmössa och önskar att någon skulle ha förståndet att höja skatten på öl så till den milda grad att det skulle påverka mitt intag även i glada vänners lag. Jag vet, det finns ett personligt ansvar och att jag inte kan dra i nödbromsen i tid skall väl inte behöva innebära att alla andra måste straffas - men just i dag, just i kväll är jag egoist.

Klockan har passerat 20.00 och huvudvärken sitter i, och efter en eftermiddag på ett stämningsfullt Råsunda så är man nedkyld och det tjuter dessutom irriterande i öronen av engagerade gnagare och pyroteknisk beskjutning från de tillresta göteborgarna. Är man som pappa elak när man känner sig bakfull och flyttar till lite sämre platser när bänkgrannarna tar fram signalhorn och annat som förstärker smärtan i det dunkande huvudet...?

När jag häromdagen satt och analyserade kommentarer och tillrop på Facebook om att jag öppet och förbehållslöst avslöjade hur jag hade lagt mina röster i provvalet så dök det upp en kommentar som störde mig litegrann faktiskt. Riksdagman Pettersson från Lohärad, Roslagen, tyckte att jag var vattenkammad och alltför tillrättalagd i mina kommentarer om de jag hade det goda omdömet att numrera. Att sedan den lätt adipösa kopian av Per Schlingman som till vardags arbetar som politisk sekreterare i Sundbyberg, den gode Ulrik Rydén följde upp med några elakheter triggade mig till det som blir kvällens alster på bloggen - fem kandidater som jag inte valde, och varför...

Elakt? Javisst, väldigt elakt är det men skyll på de som anklagar mig för att vara alltför snäll - något jag fått höra hela livet, nästan... Och det finns spår av nepotism i det hela eftersom jag inte träffat eller känner någon av de ut-/avhängda. En öl eller två på vårens KRIKS i Göteborg utesluter med största sannolikhet att man någonsin hamnar på denna listning. Bakfyllan måste vara på att ge vika när suget börjar återkomma tydligen, tack gode Gud! Listan då...

1. Ewa Björling, Ekerö. Frihandelsminister tydligen... När såg eller hörde man något av eller om Ewa Björling senast är ju frågan man ställer sig? Säkert snäll och sympatisk i grunden, men är man minister bör det ge något avtryck.
2. Christian Haas, Danderyd. Eftersom jag själv är gammal RO i det numera slaktade fasta kustartilleriet så räcker det att unge Herr Haas är flottist för att väcka mina antipatier. Tyvärr, men så är det efter alla år då flottans vackra gossar stod å glänste på sina plåtschabrak medan vi i KA aldrig hade pengar eller snygga uniformer.
3. Anna Rheyneuclaudes Kihlman, Lidingö. En del tycker att mina blogginlägg är för långa, här har vi en kvinna med ett namn som gör att valsedeln blir i pocketformat. I övrigt har jag inga som helst synpunkter på det hon skriver i sin presentation, men...
4. Fredrik Wevle, Danderyd. Möjligtvis kan man skylla på ungdomligt oförstånd när man lägger en anseenlig mängd av sina 200 tecken i en kort kandidatpresentation på den horribla meningen: "Jag vill ha en miljöpolitik som klämmer åt dem som smutsar ner"... Det kan ju finnas de som tycker det är rätt väg att skapa en bättre miljö genom att klämma åt företagare och privatpersoner, själv föredrar jag moroten framför piskan och skulle själv formulera mig så här: "Jag vill en miljöpolitik som uppmuntrar och belönar mindre nedsmutsning". Men det är ju jag det...
5. Anna Kinberg Batra, Nacka. Anna är gift med David Batra, en person som till och från framstår som roligare än vad jag är och det räckte för att jag skulle välja bort Anna Kinberg Batra. Att sedan David Batra i verkligheten är tråkigare än mig räcker tyvärr inte, eftersom han dessutom syns i media väldigt mycket - mycket mer än Ewa Björling eller sitt söta fruntimmer.

Övriga avpolleterade kandidater väljer jag att inte kommentera annat än att jag tycker att det kan kännas tröstlöst att läsa allt svammel som passerar i revy bland presentationerna. Men känn er ändå stolta, för ni finns i ett fint sällskap där jag aldrig någonsin kommer att finnas, och jag är bitter.

Nu har jag säkert skaffat mig minst 5 nya fiender i partiet, förmodligen avsevärt många fler men det är uppoffring jag får ta för att sudda bort den där bilden av mig som vattenkammad och politiskt korrekt. Men känner jag Göran P rätt så kommer han ha synpunkter på att det är "varannan damernas" i listan...

För övrigt är jag glad att Maria Wetterstrand kampar förbi Mona som de Grönrödas mest trovärdiga partiledare - men Baylan sitter väl och slipar på ett pressmeddelande om att allt är frid och fröjd, så länge Ohly ligger efter Mona.

Länkar: SvD, DN, AB

2 kommentarer:

The Alex sa...

haha "Fruntimmer" ... , trodde jag (och möjligtvis G.W. på "invandrarnytt" , som mina moderata vänner (förutom E.L)säger ) var de enda sossarna som använde det ordet ..

kul ... Att ngt gammalt icke politiskt korrekt får leva kvar .

hmm tycker du kunde vidga dina strykningar lite däremot . borde finnas fler att plocka bort .

....stryk, stryk, stryk tills du kommer till www.FARSTARS.se

The Alex sa...

vafaen , sorry att jag sitter och spammar men inte faan visste jag att du också var KA... vilket år ? mellsten ? frågorne äro legio käre vän (som jag aldrig träffat) .

KA1 - För alltid . du måste ju för faan lyssna på vår "Whiskey on the Rocks" ....

sminkade fd marinsoldater