2009/11/26

EN TOKA MED TOURETTES...?


Av någon outgrundlig anledning så släpptes jag aldrig under min korta men intensiva karriär som ersättare i Sundbybergs Stads Kommunfullmäktige upp i talarstolen. Det fanns alltid, alltid, andra ersättare på plats för att besätta de tomma platser som då och då uppstod på moderatbänkarna, och alltid så kunde jag se hur oppositionsrådet Grufman och PolSek Rydén stod där framme och hånflinade i min riktning. Kanske anade de två vad som komma skulle om jag släpptes fram, att min beundran och affektion av motståndarsidans underbara galjonsfigur skulle få mig att brista ut i ett kärleksfullt poem eller att jag skulle sätta ord på min blogg och börja sprida latrin i den karga aulan på Hallonbergsskolan - de anade nog och bestämde sig för att jag aldrig skulle få den chansen...

Uppenbarligen så finns det andra i politikerskrået som tappat hämningarna på ett lika vulgärt sätt som undertecknad. I Blekinge, var annars, så finns det en skogsmullefröken i Miljöpartiet vid namn Sofia Bothorp, som förrutom sitt motto "Allt går att ordna - det är bara att fixa!" även har en gedigen samling könsord i sin vokabulär att slänga i ansiktet på andra ledamöter av kommunfullmäktige... "Slicka fitta på morgonen och suga kuk på kvällen om man har lust" använde hon som ett exempel på det svenska sättet att leva sina liv, och jag sitter och njuter av det finns åtminstone en politiker i det här landet som har en lägre spärr än vad jag har.



Nu är det ett ramaskri över att någon skön, out-space:ad kvinna till miljöpartist väcker den halvsovande församling som fullmäktigemöten brukar vara med några väl valda ord, som "fitta" och "kuk". Kommer vi i Sundbyberg någonsin få höra Vänsterpartiets Bert Jagerby gå upp i talarstolen och kalla min goda vän Erica för det han innerst inne känner när hon berättar sanningen om hur Bert sköter sin nämnd? Knappast, även om det skulle lyfta tillställningen och visa att Bert Jagerby någonstans inom sig har lite känslor... Föga förvånande så tycker jag att det var både kul, orginellt och spännande av miljöpartisten.

För länge, länge sedan satt jag på drängkammaren och skrev ett installationstal med en ideologisk inriktning som jag hade för avsikt att hålla den dagen då jag släpptes upp i den där talarstolen i kommunfullmäktige. Att tala inför en grupp av människor tyckte jag som ung var ytterst obehagligt men Major Hans Hådding på Marinens Officershögskola fick mig att inse min styrka i just denna form av kommunikation, att kunna driva med mig själv och inte skämmas när det blir fel. Genom att skoja och bjuda på sig själv avdramatiserar man lätt en situation som annars skulle kunna bli gravallvarlig och känslomässigt påfrestande. Eftersom jag inte vill skriva alltför många könsord på min blogg så har jag krypterat texten, och för den som önskar förstå texten i sin full prakt så finns det en kryptonyckel längst ner i inlägget. Tokmoderaten presenterar därmed det installationstal som aldrig hölls i en krypterad form, väl bekommet!

"Fru ordförande, ledamöter och ärade åhörare om det nu finns några. Jag har väntat länge på att få komma upp här i talarstolen och beskriva hur politiken egentligen ser ut och fungerar, och vad vi alla bör ta med oss för att nå politikens nirvana. Sakfrågor och annat trams kommer jag säkert att få tillfälle att komma upp och debattera vid ett senare tillfälle, så jag ber att lägga fokus på kampen mellan de två huvudkombatanterna i Sundbybergs stad anno 2009 - Socialdemokratin och Moderaterna.

Vi är k§kar! Vi är hänsynslösa, arroganta och korkade k§kar. Och sossarna, ja dom är f?ttor. Och vänsterpartiet är r#vhål. F?ttor gillar inte k§kar eftersom k§karna kn§llar upp f?ttorna. Men k§kar kn§llar också upp r#vhålen, r#vhålen som bara vill sk?ta på allt och alla. F?ttorna må inbilla sig att de kan få r#vhålen att dansa efter deras pipa. Men de enda som kan kn§lla upp r#vhålen ordentligt är en k§k med ett par riktiga k§lor...

Problemet med oss k§kar är att vi kn§llar upp våra politiska motståndare alldeles för ofta eller när det inte passar sig - och det brukar inte f?ttorna vara sena att bevisa. Men ibland kan f?ttorna var så fulla med sk?t att de blir snarlika r#vhålen... och detta beroende på att f?ttor och r#vhål ligger fysiskt och politiskt nära varandra.

Jag vet inte så mycket om den här galna och förvirrade staden, men en sak vet jag iallafall: Om ni inte låter oss kn§lla upp de här r#vhålen som finns i vår stad, som kommer det snart finnas sk?t på både k§kar och i f?ttor!

Jag tackar för ordet och ber att få återkomma i ämnet efter att såväl Helene Hellmark-Knutsson som Nina Lundström fått replikera på detta installationstal. Tack!"

Friskt vågat, hälften vunnet - och min politiska karriär hade då dött av helt andra orsaker än den nu gjorde... Men man måste göra avtryck med det man gör, det är så väljarna minns dig och all uppmärksamhet brukar ju i det långa loppet vara bra uppmärksamhet. Att jag sedan snott talet från en av mina favoritfilmer samt översatt och arbetat om det litegrann bekymrar mig föga. Själv är jag övertygad om att MP-kvinnan med Tourettes kommer att få väldigt många kryss på valsedlarna om 10 månader - en människa som sticker ut.

Länkar: DN, Expr

Kryptonyckel för de som gillar runda ord: §=u, ?=i, #=ö

3 kommentarer:

Staffan Strömbäck sa...

Hmm.. har du sett "Team America", av gänget som gör South Park. Mot slutet av filmen håller en av rollfigurerna ett tal som är osannolikt ditt.

Antingen har du skrivit ditt tale efter att ha sett filmen, eller också har de lyckats komma över ditt tal när de skrev manus till filmen.

Eftersom du är en hedersman, misstänker jag det senare. Men kan inom parentes säga att jag är glad för att du inte kom upp i talarstolen...

Tokmoderaten sa...

Bäste Staffan,
Hedersman? Nejdå...

Det var med största sannolikhet Trey Parker och Matt Stone som tog min hjärna i besittning för att plantera en svensk variant av sitt vackra tal i mitt undermedvetna. :-D

Och Team America är en helt underbar film skulle jag vilja tillägga...

chefsingenjören sa...

Hmm. Jag satt först och undrade om inte Team America manusförfattare snodde, om inte rakt av så åtminstone idén från en film med Clint Eastwood.

Men efter idogt letande lyckades jag inte hitta den referens som jag mindes, så i brist på annat så får jag instämma med ett annat av Clintans citat:

http://www.entertonement.com/clips/fjypnfvmqn--Opinions-are-like-assholesDirty-Harry-Clint-Eastwood-Harry-Callahan-manly-