2009/09/06

(S)KÖNHETEN OCH "ODJURET"...?


Torsten Jansson och jag är ju precis som varandra, eller hur...? Utseendemässigt är vi ju rätt lika varandra - hyfsat adipösa, nästan ovårdade och med en kondition som får oss att börja flämta av utmattning efter en kortare promenad. Och vi verkar dela visionen av hur drömkvinnan ser ut. Men Torsten Jansson har ju mer hår på huvudet, är lyckad som krösus och företagsledare, ser ut som en demaskerad medlem av Björnligan samt är betydligt mer framgångsrik när det gäller att vinna socialdemokratiska skönheters hjärtan. Det jag drömmer om, det förverkligar Torsten. Grattis...hmpff!

När Göran Persson, den gamle landfadern, lyfte fram Ulrica Messing som minister började jag ju tycka om karl'n. Här hade Göran trollat fram en kvinna med huvudet på skaft, som utstrålade kompetens, kvinnlighet och var så vacker - han hade hittat Helene Hellmark-Knutssons alter-ego i Ulrica Messing. Eftersom jag då inte kommit till Sundbyberg så var jag ju övertygad om att Messing var den vackraste kvinnan i politiken, en kvinna i min smak - blond, kortklippt och ofta med ett förföriskt leende på läpparna. Varje presskonferens med Messing var ett klimax för min egenutbildning i "lär dig känna dina fiender" , men jag lade aldrig märke till vad hon sade eller vilken fråga hon lyfte - jag satt där framför TV:n som en drägglande fjant och njöt av att politiken kunde vara så vacker. Ännu denna dag så har jag ingen som helst aning om vilka ministerposter Ulrica Messing hade under Persson-eran.

På samma sätt som jag i dag drömmer om Sundbybergs KSO så drömde jag då om Ulrica Messing. Men har man som kvinna hittat en man som är skolad i en sådan feminstisk grundförutsättning som matlagning så var jag övertygad om att det var kört för lilla mig. Men Ulrica bröt upp med sin make bakom kastrullerna och hittade en man som oftast fanns på den andra sidan av matlagningskedjan. Ulrica träffade sin nya kärlek Torsten på ett studiebesök, och jag förbannar fortfarande ministerns underhuggare som inte skickade henne på ett studiebesök till någon av mina arbetsplatser i vården. Hade hon sett mig hade hon ju fått en 6-år yngre variant av den man som hon igår äktade i Ekeberga kyrka i trakterna av Kosta.

Visst, jag är inte lika rik eller framgångs rik som Torsten Jansson, men jag måste ju rimligtvis ha något annat, eller har jag det? Några lättduperade kvinnor har väl iallafall gett mig komplimangen att jag "trots att jag är ful är rätt charmig" medan andra mer upplysta kvinnor sågar mig med formuleringen att jag inte är en "riktig man" vilket stämmer om man med "riktig man" menar någon som har längre uthålighet i sänghalmen än 1-2 minuter. Men jag är övertygad om att jag skulle kunnat ha fått Messing intresserad, för uppenbarligen har hon ju helt andra preferenser än dagens ytliga kvinnor. Låter jag bitter nu igen? Det stämmer nog...

Nu var det Torsten som hade turen att få ett studiebesök på halsen och få den bildsköna ministern intresserad. Det hedrar Torsten Jansson att fick bort Messing från sosseriets innersta kärna, det blir liksom lite lättare att "fightas" mot ett parti där man inte går omkring och fånler åt motståndarna. Men Helene Hellmark-Knutsson och dagens situation frågar sig då den som sett mina bloggar? Helene förefaller ointresserad, och därmed lämnar hon fältet öppet för min politiska pajkastning, men jag har en plan - en närmast diabolisk plan.

Jag avser att inom kort låta sända in ett medborgarförslag när jag nu inte längre är förtroendevald. Det kommer vara ett förslag om att i anslutning till den nya, exklusiva och delvis skattefinansierade konsthallen i Marabouparken låta bygga en gigantisk staty över kvinnan som styr vår stad med silkesvantar, som fått Stora Ursvik att växa fram och som älskar att resa till Brasilien - allas vår Helene. Mina partivänner lär inte gilla förslaget, men de ser inte politiken på samma sätt som jag. De söker enbart konfrontation, och det gör ju inte jag. Samförståndets man, det är ju jag. Och frågan som då uppstår är ju om KSO faller för detta smicker eller om hatet når nya dimensioner? Kan det bli så att jag följer i Torstens djupa fotspår?

Slutligen vill jag önska det nygifta paret Messing/Jansson all lycka, må alla era dagar tillsammans bli fantastiska. Och ja, "Missunnsam" är mitt okända andranamn...

Länk: Expr

Inga kommentarer: