2009/08/09

RETRÄTTPOSTEN ÅT NORDVÄST


Många är de riksdagsmän och riksdagskvinnor som av en eller annan anledning söker sig till en ny sysselsättning. Skälen varierar kraftigt, vissa har fått sparken, vissa har fått nog och andra har hittat nya arbetsuppgifter som de tycker är mer stimulerande. Utan att vara överbegåvad i matematik eller statistik så kan man bara genom att titta på SvD:s fina grafik konstatera att vi moderater av någon anledning är den största gruppen som lämnar Helgeandsholmen. Varför är det så? Är det måhända för att just våra folkvalda visar framfötterna, har en genuin kompetens och därför är attraktiva på andra marknader? Det tror faktiskt jag...

Tittar man på vart två av högdjuren har tagit vägen så kan man konstatera att just min hemstad Sundbyberg tydligen är som en magnet för gamla riksdagsmän och ministrar. Vår före detta moderata försvarsminister Mikael Odenberg är nu Generaldirektör för Svenska Kraftnät, med sitt kontor synligt från mitt sovrumsfönster. I nybyggda och centralt belägna lokaler sitter alltså Odenberg och basar över landets stamnät för kraftöverföring, en uppgift ungefär lika spännande som att sortera frimärken i kronologisk ordning hemma hos en avliden samlare...

En annan före detta minister som kommit till Sundbyberg är den före detta statsminister Perssons högra hand och allt-i-allo, Pär Nuder. Herr Nuder har fått ta ansvar över det nybildade bolaget Sundbybergs Stadshus AB. Har man kommit så långt som Pär Nuder inom rörelsen så har man huvudet på skaft och är med största sannolikhet väldigt kompetent. Visst finns det undantag som bekräftar denna regel, just nu är väl partiordföranden Sahlin det mest iögonfallande undantaget. Med sitt baltiska påbrå, med sina insatser för filmkonsten och som en plågad, kuvad men ändå hängiven träl under Persson så anser jag ändå att Nuder är hästlängder bättre än den tant som mer eller mindre sparkade ut honom från riksdagen.

Dock kan man väl ha sina synpunkter på att just Pär Nuder fick posten som ordförande för Sundbybergs Stadshus AB. Från början var det sagt att vi i detta bolag inte skulle ha politiskt tillsatta företrädare, utan folk med en gedigen bakgrund från näringsliv och entreprenörskap - och då trollar vår vackra kommunstyrelseordförande Helene Hellmark-Knutsson fram just en äkta politruck, en liten Nuder som enbart haft politiken som arbetsfält förutom det där dubbandet i en Narnia-film... Men det kan ju vara så att man som högt uppsatt socialdemokrat begåvats med insikter och kompetenser som den vanliga företagsledaren eller styrelseproffset saknar, och att det var just därför som den smäckra Helene lockade hit Nuder.

Själv ser jag med spänning fram emot att få träffa denna Nuder när han i egen hög person presenterar sig och sina visioner för Kommunfullmäktige i Sundbyberg. För att påminna Nuder om sin bakgrund i Narnia och för att väcka honom ur den politiska dvala som han rimligtvis bör befinna sig i efter att ha jobbar under Mona har jag hemställt hos min chef, mentor och ledare oppositionsrådet och tillika den femte snyggaste mannen i Almedalen 2009, Carl Grufman om att vid denna högtid få klä mig i en Lejonet Aslan-dräkt. Jag har ännu inte fått klartecken för detta välkomnande, men det är min förhoppning att jag verkligen ges möjlighet att förgylla och göra Nuders möte med Sundbybergs styrande till ett minnesvärt och oförglömligt tillfälle...

Många av mina vänner, både i det verkliga livet och på bloggosfären avser att kandidera till Riksdagen, dock inte jag. Man kan konstatera att det är väldigt många som kommer att bli besvikna, och kanske en eller två som kommer att bli överlyckliga. När sedan arbetsrutinerna satt sig, när träsmaken och hemorojderna gör sig påminda, partpiskan viner som en niosvansad katt och när den öppenhjärtliga kommunpolitiken bara är ett vackert minne - kommer lyckokänslorna då att leva vidare? Fan tro't...

Slutligen ett litet klipp med musikinnehåll för att hylla dagens namnsdagsbarn Roland samt för att välkomna Nuder och Odenberg till Sundbyberg.



Länkar: SvD

Inga kommentarer: