2009/06/22

EN SAMLING LYCKSÖKARE?!?!


F.d Utrikesministern Jan Eliasson har lovat verka för att jag skickas till Bryssel, antingen som parlamentariker eller som Margots efterträdare. Enligt uppgift på uppmaning av Helene Hellmark-Knutsson...

Hujedamig! Vad är det som händer?

Den ena kandidaten efter den andra till olika politiska församlingar dyker upp överallt i min närhet. Min älskade vän och vapendragare Erica Lejonroos avser kandidera till Riksdagen i valet 2010, medan min något mer ytlige vän Per Hagwall har samma ambitioner. Att dessutom Mary "karamella" X Jensen också vill flytta sin sitt kontor till Helgeandsholmen gör att det börjar bli riktigt trångt bland moderata bloggare som har målet inställt på maktens boningar. Kanske, kanske är det därför min själsfrände och karbonkopia Joachim Holmqvist istället har siktet inställt på Hantverkargatan och Landstingshuset...

Själv har jag för tillfället inga som helst ambitioner, eller det är väl rättare sagt så att jag själv genom mitt bloggande och leverne begravt alla möjligheter att överhuvudtaget ens ta orden "Riksdag" eller "Landstingsfullmäktige" i någon som helst anknytning till "kandidat" i min käft. Jag får bida min tid, och satsa på att putta bort någon av de fyra moderater som snart reser till Bryssel i det kommande valet till Europaparlamentet 2014.

Visst är Anna-Maria gift med en ikon i moderata kretsar, visst är Fjellner en politiker-Hunk, visst är Ibrisagic verbal och språkkunnig och visst är Hökmark kunnig till tråkighetens gräns - men ingen av dem är en Tokmoderat! Förvisso kan man ledas att tro det när man ser Anna-Marias "knullrufs" eller hör en egenkär Fjellner på KRIKS i Örebro hylla sitt eget yttre, men de är inga riktiga Tokmoderater och är det någonstans en Tokmoderat skulle må bra så är det i just Bryssel.

Tänk Er själva, härligt långt bort från en krävande familj och tre söner i tonåren. Långt borta från svenskt klimat och myggor, men ack så nära ett fettdrypande "Frites"-stånd... Mitt psyke skulle behöva Bryssel, lika mycket som Europaparlamentet skulle behöva mig. Tokmoderaten - Inte som alla andra! Slogan, kampanjlåt och blogg finns ju redan, nu saknas bara en drös väljare som är lika sjuka i huvudet som undertecknad.

Jag har funderat mycket på varför alla mina bloggkollegor vill bli riksdagsmän helt plötsligt, och i dag kom svaret. Pengarna! De tror väl allihopa att de skall kunna bli statsminister en dag och hämta hem en fin lön, eller duger måhända det snålt tilltagna riksdagmanna-arvodet? Politiska lycksökare eller visionärer, det får framtiden utvisa.

Recenserar man sedan deras avsiktförklaringar så gillar jag ju Ericas "under-dog"-strategi, att visa väljarna att vi moderater minsann inte alla är stöpta i samma form. Att sedan Erica har en bild av jämställhetskamp som ligger rätt långt ifrån min egen strör väl lite grus i maskineriet när jag skall sälja in henne framöver, men det finns så mycket mer som enar än som skiljer oss åt. Brevbäraren från Bromma, Per Hagwall är en annan kandidat som ligger mig varmt om hjärtat. En uppsättning åsikter som ligger mig nära, med tydliga markeringar mot just kvotering och lagar som underminerar vår personliga integritet gör att jag mycket väl kan lobba Hagwall med lika gott samvete som jag slåss för Erica och detsamma gäller ju Mary X Jensen egentligen men där har jag ingen personlig relation att falla tillbaka på - ännu...

Länkar: SvD, AB, DN, Expr

4 kommentarer:

Mattias Lönnqvist sa...

Fredrik: klart du ska kandidera till landstingsfullmäktige! Du har ju en massa nyttig erfarenhet från olika vårdverksamheter.

Själv ämnar jag nästa år kandidera trippelt, förutsatt att provvalet går tillräckligt bra för att stå med på alla tre listorna.

Min ambition är dock inte valbar plats på alla tre (även om det vore skoj) utan valbar till KF, halvhögt på landstingslistan och sedan att komma med någonstans på riksdagslistan.

Mary X Jensen sa...

Jag kör också en trippelkandidatur denna gång. Lika bra att ta ut svängarna. Mina frågor passar överallt ;-). Integritet-IT, vård och skola.

När Jante träder in kanske man inte frå någon plats alls - för man ska väl inte tro att man är något.

Kandidera du med.

Tokmoderaten sa...

Lycka till båda två - kanske landstinget för mig då, en byråkratisk instution som jag vill avveckla så snart det bara går.

Mattias Lönnqvist sa...

Fredrik: jag delar åsikten att Landstinget bör avvecklas.

Däremot bör landstinget skötas så effektivt som möjligt (dvs så mycket vård per skattekrona som möjligt) fram till dess.

Så, med risk att bli tjatig; kandidera till landstinget. Du behövs i landstingsfullmäktige.