2009/04/27

TEKNIKEN GÖR UPPROR!

De kommer att ta våra kvinnor, de kommer att ta våra liv!

Som om det inte skulle räcka med en annalkande Pandemi med svin som ursprung? Som om inte Finanskrisen och den värsta lågkonjunkturen sedan 30-talet plågar oss tillräckligt? Som om inte vår tillvaro redan var jobbig nog - Nu kommer mardrömmarna med Science-Fictionbakgrund att börja blomstra igen...

Händelsen med den galna roboten är nästan två år gammal. För två år sedan började en robot, tillverkad av mänskligheten att revoltera mot sina skapare, och det var här i Sverige. En stackars arbetare misshandlades svårt av den bestialiska maskinen och jag tycker mig i detta se en möjlig föraning för vad som komma skall. Detta var ett första test av vår förmåga att värja oss mot de våldsamma krafter som i mångt och mycket bär en enorm frustration inom sig. I hela två år har vi andra levt i ovisshet om vad som hände den där dagen. Ett cyniskt spel med oss människor som dagligen omges av robotar och hushållsapparater - vad kunde inte ha hänt mer...? Själv har jag ju sett hur dammsugaren hugger efter mina genitalier ibland, hur rakapparaten angriper mitt näshår och hur olika högteknologiska apparater gör allt för att få mitt psyke att haverera. Jag har sett tecknen, men oviss om det våldsamma Robotangreppet mot den stackars arbetaren så har jag inte velat ta dessa uppenbara tecken på allvar.

Robotorna har uppenbarligen fått känslor, i detta fall ilska och i andra fall frustration över att inte vara bra nog. När nu våra bilfabriker står för kraftiga neddragningar så förväntar jag mig att en stor del av de robotar som hjälper till i produktionsprocessen kommer att revoltera mot att man inte värderas högt nog, att man inte får arbeta. Den dagen det från SAAB:s fabriker väller ut ilskna robotar på jakt efter de hjälplösa människor som de kommer åt kom då ihåg vem som varnade Er...




Länkar: SvD, DN

Inga kommentarer: