2009/03/17

FÖRUTSÄGBARA FÖRSTÅ-SIG-PÅ:ARE...


Varenda gång det har varit en debatt i TV mellan statsministern och oppositionsledaren så löper de trogna anhängarna hängivet till sina visa ledares försvar. Utan någon som tillstymmelse till kritik mot de egna och med ett skönmålande som inte sällan ligger alltför långt ifrån vad som kan kallas "hyckleri" så kommenteras insatserna i bloggosfären bland mina "kollegor". Hur mycket mer trovärdig framstår en skribent eller bloggare som inte ser allt i svart eller vitt, som även ser fel och brister i det egna laget? Långt mer trovärdig än en nicke-docka om Ni frågar mig...

Efter att ha missat själva TV-utsändningen så var det ju tur att monopol-TV skapat sitt förnämliga instrument SVT Play så att även jag kunde dra mina slutsatser. Bäst för kvällen, och en djävligt bra politisk kommentator som nu dessvärre drar hem till mygg, renar och isbjörnar var ju K-G Bergström. Vem skall ta detta unikums plats? Finns det någon? Ja, men inte på SVT utan på TV8 där den enda trovärdiga kronprinsen nu sänder sina program till en alltför liten publik. Adaktusson naturligtvis, ta tillbaka den mannen nu - SVT!

Debattformatet i sig är ju långt i från optimalt och egentligen ger en sådan här utsändning inte mer än pajkastning och ännu fler frågetecken. Jag anser att Mona på sedvanligt manér faller platt till marken när hon försöker sig på att vara aggressiv medan hon har lättast när hon faller i sitt folkliga "jag". Att sedan sosse-retoriken just nu har svårt att göra avtryck är inte heller så konstigt eftersom regeringen gör vad den kan och gör det bra medan omvärlden och vi med den bara börjar ana effekterna av den här krisen. Statsminister Reinfeldt är trygg och pålitlig, men framstår oftast som lika tråkig som färg som torkar. Släpp loss, visa lite mer folklighet och humor så kommer Du växa. man kan nämligen framstå som både seriös och folklig på en och samma gång - med sossarnas Tage Erlander och min moderata favorit Gösta Bohman som praktexempel. Själv letar jag även efter den gyllene medelvägen mellan humor och distans vs politikens allvarlighet och seriositet men har väl lyckats sisådär...

Ingen av de två högdjuren gjorde ett fantastiskt jobb denna kväll, jag är närmast oberörd - men med min partitillhörighet och antipati för Monas sätt att leda och förmedla sina "visioner" så faller väl det sig naturligt att ändå och trots allt tycka att Reinfeldt gjorde bäst ifrån sig. Men jag är ju partisk, och de som är partiska åt andra hållet och hjärntvättade sedan sina unga år i Unga Örnar är väl säkert övertygade i att de har rätt i sina åsikter om att Mona vann debatten. Enligt Aftonbladet så ligger dock Fredrik Reinfeldt på plus med ett 30%-igt övertag bland läsarna i kampen - ett betyg som är nästan kroniskt nuförtiden.

Länkar: SvD1, SvD2, DN1, DN2, DN3, DN4, AB1, AB2, Krassman, Kent

Inga kommentarer: