2008/10/27

ÄR USA MOGET FÖR OBAMA?


Tar jag på mig mina Saida-slipade glasögon och tittar in i framtiden så ser jag först att Obama vinner presidentvalet och denna gång avgörs inte det valet i en domstol. Sedan ser jag att Obama blir en kontroversiell president på många sätt, dels beroende på den intoleransen som finns i delar av USA. Om jag ser längre fram så ser jag även att Obama kommer leva farligt, och att Secret Service måste vara på tå mest hela tiden för att skydda världens mäktigaste man mot sådana tokar som redan nu grävts upp ur latrinen...

Man skall respektera det val väljarna gör, man får helt enkelt svälja förtreten över att man ibland anser att väljarna är dumma eller underbegåvade om man sitter i det förlorande laget. Väljarens ord är lag, och allsmäktig...

Det är en orsak till att jag kokar inombords när jag tänker på Sundbyberg, min hemstad, och stadens nuvarande styre. Staden som styrs i strid mot ett demokratiskt valresultat för att två herrar anser att deras röster är mer värda än 1500 väljares röster, och man har mage att sitta och kalla sig "majoritet"... Den röd-gröna röran förstärkta av två svikare är i majoritet i fullmäktige, men man var det bland väljarna inte i valet 2006. Ett hån mot demokratin som sådan, och det gäller alla som sätter sin egen vilja och uppfattning över väljarnas och skiftar majoritetsförhållandena oavsett åt vilket håll förändringen sker. En moderat överlöpare är precis lika rutten som en socialdemokratisk sådan. Är man inte nöjd med politiken som förs, så stig då åt sidan och vädra ditt missnöje...

Ett sidospår, ursäkta, det skall ju handla om Obama. När, eller kanske om USA nu väljer stormaktens första svarta president så tycker man ju att alla borde respektera väljarnas val. Dessvärre finns det ju sådana som väljer att stå utanför demokratin för att med våld försöka förändra samhället, som de nu gripna nynazisterna. Men precis lika skrämmande som det är att det finns sådana som vill skjuta en för att han är färgad och president, så skrämmer det mig att man i USA på allvar för diskussionen om att Obama kan komma att förlora valet för att han är svart. Våld mot valda har ju varit på tapeten förut i "världens största demokrati", och Obama kommer trigga tokskallar som ingen annan makthavare.

Men man väljer ju den som man anser mest lämpad, oavsett om han är svart eller grisrosa. Man respekterar de val väljaren och förlikar sig med att en majoritet har talat. Är man inte nöjd, så finns det möjlighet att välja någon annan i nästa val.

Nu är det ju dock så att jag föredrar McCain som den konservative moderat jag är. Det har absolut inget med att göra att jag föredrar en gammal, vithyad stofil mot en färgad och vital kandidat, nejdå... Jag föredrar faktiskt McCain för att hans vice-president är mycket snyggare än Obamas gamla gubbe! Sarah Palin, en fröjd för ögat... och den anklagar mig för ytlighet har så rätt, så rätt :)

Jag har beställt en fin T-shirt att bära på budgetfullmäktige, hoppas den hinner komma i tid bara. Jag kan riktigt se hur Natahlie Sundesten-Landin blir alldeles lyrisk och varmhjärtad när hon ser mig i detta vackra plagg. Se det som min hyllning till feminismen...

1 kommentar:

Winston sa...

Håller med dig!
När man ser Sara Pralin så är det
svårt att inte utbrista i ett OOObaama!!!
Dessutom finner jag att McCain
låter lite Coolare!

Hälsningar
Winston VI