2008/10/29

HAR KAROLINSKA NÅGOT EXISTENSBERÄTTIGANDE EGENTLIGEN...?


Egentligen borde jag väl vara snäll och ösa beröm över "mitt" akutsjukhus, som är Karolinska i grannstaden Solna. Ja, det är ju "mitt" eftersom jag bor i Sundbyberg men valfriheten gör jag ju att jag precis lika gärna kan vända mig till SöS, St Göran eller Danderyd den dagen jag käkat och stressat mig till min första hjärtinfarkt. Och med tanke på vad jag nu kommer skriva så är det väl bäst att jag åker lite längre, för på KS kommer de vilja slå ihjäl mig...

Karolinska sjukhuset i Solna lever på sitt namn, och inte så mycket på vad man presterar. Den vård man lyckas utföra ut i de slitna lokalerna är oftast väldigt bra, men en lika bra vård kan man få på det långt mer kostnadseffektiva Södersjukhuset. Detta Södersjukhus är "mitt" andra sjukhus, min arbetsplats sedan nästan 20 år med några korta mellanspel på andra platser. Detta innebär självfallet att jag är partisk i frågan om vilket sjukhus som är bäst...

Att jämföra SöS och vårt barnsjukhus Sachska med KS och Astrid Lindgren är ju som att jämföra äpplen och päron. KS har den mest avancerade vården, de dyraste verksamheterna och får sålunda per automatik en högre kostnad för den vård man utför. Men att det skall vara sådana stora skillnader som nämns i SvD med extrema skillnader i kostnadsnivån övergår mitt förstånd... Det handlar ju om 100-tals procent i vissa fall. Inte undra på att KS år efter år gör gigantiska minusresultat, medan vi på SöS till och med ser ut att få bonus från vår ledning nästa år för vårt gemensamma kämpande med att hålla budget och "producera" massor av vård. Just korta beslutsvägar, en familjär och god stämning gör SöS till en i mönsterarbetsplats när det gäller sjukvården. År efter år visar det sig i våra medarbetarenkäter, den som jobbar på "lilla" SöS trivs bättre på jobbet än den som jobbar på "stora, fina KS".

Om jag vore landstingspolitiker skulle jag noga analysera vad detta förhållande beror på, om SöS är landstingets Spara medans KS är Slösa...? Dags att flytta över en del av barnkirurgin till Sachska? Dags att splittra KS i två delar igen? Att slå ihop KS med Huddinge var ett generalfel av den tidigare majoriteten. Så länge man hade två universitetssjukhus som "konkurrerade" mot varandra så fanns det en drivkraft att prestera och visa sig duktigast. Nu finns det ett universitetssjukhus som uppenbarligen inte bryr sig om ekonomi och att hålla budget.

Inga kommentarer: