2008/10/07

FÖR FET FÖR FLYGET


På de senaste 12 dagarna har jag tillbringat sammanlagt 45 timmar i flygplan. Fram och tillbaka till Falklandsöarna, inrikesflyg där och summan är närmare två hela dygn i en flygplansfåtölj. Det kan tyckas mycket, men det har gått bra. Det har funnits plats för återhämtning mellan de längsta sträckorna, dvs mellan Madrid-Santiago och Santiago-Punta Arenas-Falklands och vice versa vilket underlättat...

Nu skriver Aftonbladet ett par artiklar om hur feta människor diskrimineras på flyget, och vi upplevde det motsatta på vägen ner till Santiago. En osedvanligt tjock man av spanskt ursprung passerade mig när jag satt ner på min beniga bakdel i flygplansfåtöljen. "Ojdå", tänkte Tokmoderaten, "det finns de som får mig att se ut som en anorektiker trots allt. Tack för det...". Samtidigt började jag tänka på mina gruppdeltagare, skulle någon av dessa få sitta ännu något mindre bekvämt på världen ner till Sydamerika?
Jodå, visst blev det så om än inte omedelbart. Först efter att mannen med den stora kroppshyddan suttit sönder sin plats tog han plats brevid en av mina följeslagare. Den stolen höll till Santiago tack och lov... Här var det en normalviktig person som blev lidande och fick sitta trångt och obekvämt i närmare 12 timmar på grund av att denna man inte hade en aning om vad hänsyn innebär. Diskriminering av de smala, javisst...

Tar man upp två platser på planet skall man betala för två platser, punkt. Den dagen jag blir så fet (inom gissningsvis cirka två-tre veckor) att bilringarna eller ölmagen inkräktar på grannens plats på planet kommer jag betala för mig och se till att jag har det utrymme som behövs. Det har inget med diskriminering att göra, det har med hänsyn att göra. Inte är det väl OK att låta de som är moderata i sitt födointag få betala mer för att vi fetton skall få bredare fåtöljer på flyget? Ett förslag är annars att låta de feta ha sina egna flygturer, med specialanpassade flytvästar, bälten, större toaletter och sådana där rutschkanor man skall ta sig ut på och hälften så många platser ombord och sedan låta passagerarna stå för merkostnaderna...

Har man råd att frossa, har man råd att betala extra säger cynikern i mig. Och ja, jag är elak...

1 kommentar:

Paddy sa...

Hope its OK with a comment in English!

I like your idea with a separate airline for fat people!

I think it's bizarre that I might have to pay a big fine if my luggage is 1 kilo too heavy, but the fat guy behind me doesn't have to pay anything even though HE weights 30 kilos more than I do.

People who weigh less than average should have to pay less for the ticket! Or at least have a bigger luggage allowance.