2008/10/06

FALKLANDSÖARNA - ETT AVLÄGSET PARADIS





När jag senast var på Falklandsöarna, i mars månad detta år, så var jag ensam, vädret var inte så bra och det fanns saker i livet som kunde vara mycket bättre och trots det blev jag kär i den karga naturen och den otroliga befolkningen som lever på sina öar i Sydatlantens ofta vindpinade miljö. Nyss hemkommen från min andra tur anno 2008 så är det med helt andra ingångsvärden jag besökte denna underbara ögrupp, och kärleken förstärktes....

Tillsammans med 18 entusiaster har jag tillbringat 11 fantastiska dagar på flygplan, i Chile och framförallt på Falklandsöarna. Resan har varit bra, vi hade vädergudarna på vår sida och solen sken förvånansvärt ofta och våra utflykter var otroligt givande. På besökslistan stod Darwin, Pebble Island, huvudstaden Stanley med slagfälten i bergen väster om "stan" samt besök på Falkland Islands Defense Force samt den brittiska garnisonen på militärbasen Mount Pleasant. Mycket militär historia samt nutid således, men även mycket minnesvärda naturupplevelser på Volunteer Point samt Pebble Island.
Alla resenärer samt min uppdragsgivare Pelle Mohlin har sagt sig vara nöjda, och jag får väl tro dom även om jag har hittat vissa små detaljer att finslipa inför 2010, då en uppföljning är planerad genom Pelles företag. Denna gång skall vi även erbjuda ett program enbart inriktat på den som anser att fåglar, djurliv och natur är den huvudsakliga anledningen att besöka just Falklandsöarna. Med turer till såväl Sea Lion Island, Carcass Island, Pebble Island och Volunteer Point kommer denna resa tillfredsställa även den mest kräsna ornitologen eller naturälskaren.

Tack till alla underbara herrar som följde med denna gång, jag saknar Er redan en aning... Och för att visa hur underbart vi har haft det för Er som inte var med så finns tre fina bilder med från resan ovan. Hoppas att vi ses även 2010!

1 kommentar:

Mattias Lönnqvist sa...

Så i korthet flög ni över halva jordklotet för att se några pingviner och lite järnskrot?

;)

(Vadå? Avundsjuk? Jag? Kan jag väl inte tänka mig)