2008/08/21

CENTERN LYSSNAR I ALLA FALL...


I skuggan av kriget i Kaukasus så fortsätter de envetna försöken med att antingen förändra/förbättra eller helt riva upp FRA-lagen, eller "Anti-Terror"-lagen som partisekreterare Schlingmann mer eller mindre beordrat oss moderater att kalla den för. Med tanke på vad som sker i Ryssland just nu, med ett ständigt markerande mot väst och en total oförmåga att förstå varför omvärlden reagerar, så är väl knappast någon normalt funtad människa emot en välfungerande underrättelsetjänst. Och för att få underrättelsetjänsten effektiv krävs signalspaning...

Vad vi kritiker skjutit in oss på är ju massavlyssning av oskyldiga svenska medborgare som skulle ha blivit resultatet av lagen som den var utformad. Alla kritiker var antingen milt förståndshandikappade eller ville inte förstå någonting enligt ansvarigt statsråd på försvarsdepartementet... Det hedrar våra allianskollegor i Folkpartiet och Centern som faktiskt bemödat sig att ta sig till kritiken, lyssna in, väga av och ompröva. Hur vi hanterat frågan i Moderaterna känner alla till.

Just Centern, genom sin extremt mediekåta företrädare Fredrik Federley har i dag lagt fram ett förslag som jag tycker verkar vara ett par rejäla kliv i rätt riktning. Att spana i kabel mot trafik som passerar Sverige, med varken avsändare eller mottagare inom landets gränser verkar OK... Men? Då jag inte på långa vägar är lika insatt i frågan som Mary Karamell eller Per Hagwall vill jag dock reservera mig... För är det inte så att om jag skickar ett mail från mitt hotmail-konto ( servern i USA...? ) till min älskades hotmail-konto så är det ju trafik som passerar Sveriges gränser fast med såväl mottagare som sändare rent formellt i utlandet. Skriver jag dessutom att vill terrorisera henne i sängen med min adipösa kropp så kommer Åkesson och hans lyssnande vänner på Lovön noga analysera mailet.

Att Centern och tidigare Folkpartiet har lyssnat på sina kritiker hedrar dessa partier, och borde få vår moderata ledning att fråga sig ifall man verkligen har hanterat denna fråga på bästa sätt...? Vi har kört kampanjer där vi vill lyssna på väljarna, men de egna medlemmarna då? betyder dessa ingenting? Ett lyssnande ledarskap är ett bra ledarskap - satan vilka bra chefer det måste finnas på FRA!

1 kommentar:

Unknown sa...

Det räcker inte !

Hur vet man att Centern ljuger ? De skickar fram Federley !