2008/07/30

NUDER, JA...VAD SKALL MAN SÄGA?


Jag kan förstå min landsman Nuder. Efter att man blivit offentligt avpolleterad av Mona så tappar man väl all arbetslust som socialdemokratisk riksdagsman. Innerst inne tror jag faktiskt att den lille Pär mår illa av hur han blivit behandlad efter lång och trogen tjänst. I Pärs värld är det bättre att ha en ettrig, liten terrierliknande man som ekonomisk talesperson i SAP än en sävlig, flintskallig och kroniskt hånleende norrlänning. Dessutom är nog Per Nuder en av Görans gossar och därmed diskvalificerad i Monas framtidstänk.

Men att göra som Nuder nu gör, skita i att jobba för riksdagslönen och istället låta oss skattebetalare få stå för fiolerna när han filosoferar ihop boken "Stolt men inte nöjd" är ju bara det en tankeställare. Socialdemokartin som sådan är ju en rörelse som mer än gärna ser efter sina avpolleterade politiker, sina barn och andra nära och kära. Monas dotter fick ett fint jobb på ambassaden i Washington DC utan att behöva lägga ner så mycket mer energi än att nämna mammas namn, den för misshandel och rasistiska tillmälen dömda Anna Sjödin blir nu rektor på folkhögskolan i Vindeln osv... Och när det nu framkommer att Pär Nuder tycker att han tjänar sina väljare bäst genom att låsa in sig på drängkammaren, skriva sin bok och nästan glömma bort hur den där byggnaden vid Riksplan ser ut på insidan så blir inte jag förvånad.

Skattepengar i sosseriets värld är något som är förbehållet rörelsen att arrangera jippon för, se efter sina egna, skänka till sina egna paralellorganisationer ( LO, Hyresgästföreningen, ABF... ). Det kan ju vara så att man anser att man har den rätten eftersom man gärna tar ut skatt, är stolt över att betala skatt och anser att alla skattesänkningar är satans påfund. Man är ju skatternas trogna försvarare i vått och torrt men har uppenbara svårigheter att prioritera rätt när man sitter i en maktposition med spenderbyxorna på...

5 kommentarer:

Unknown sa...

Finns mer information riksdagsledamöter och bla frånvaro på http://www.cia.hack23.com . Kolla menyn "Sveriges riksdag Meny -> Frånvaro -> Top 30"

Anonym sa...

Kommer du ihåg bilden med de döda romska flickorna på stranden för en vecka sen? Vad visade det sig vara? Inte hela sanningen om att folk struntat i det hela. Och nu begår du samma felaktiga bedömmning av en nyhet som saknar en viktig pusselbit. Per Nuders fru har varit allvarligt sjuk under en stor del av den tid som är aktuellt och han har varit hemma och tagit hand om henne (och skrivit på en bok när tid getts).
Du gör skäl för Tokmoderat...

Tokmoderaten sa...

Min namne,

OK, självklart beklagar jag ifall Nuders fru har varit, eller kanske fortfarande är sjuk. Kanske borde frågan rymma ett större innehåll, nämligen skillnaden på våra folkvalda och oss andra. Skulle min tilltänkta äkta hälft bli sjuk, skulle jag då få stanna hemma och ta hand om henne med full lön? skulle Södersjukhuset AB ge mig betalt för att sitta på drängkammaren och blogga när tillfälle gavs? Knappast... Är man inte på sitt jobb, dvs är sjukskriven, VAB:ar eller har tjänstledigt skall man inte uppbära full lön. Har jag fel i dessa argument? Vi har bland de bästa socialförsäkringssystemen i världen, och det skryter ofta sossarna om. Vore det inte lämpligt om man då avstod sin lön, och nyttjade dessa när man inte sköter sitt arbete?

Och jag beklagar ifall min källgranskning inte var fulländad, jag föll i fällan och skrek kanske för högt och kanske för tidigt. Men om du att anser att jag borde veta bättre och mer än dagstidningarna så har du väl ändå lite höga tankar om mig...

Nathalie Sundesten Landin sa...

Kasta inte sten i glashus. Det finns borgerliga ledamöter som inte lagt en enda motion sedan i oktober förra året, inte skrivit interpellationer och har på sin höjd deltagit 1-2 debatter under våren 2008.
Pär Nuder (hans förnamn stavas med Ä) gör nog mer än många. Men att han inte är lika aktiv som förut är ju inte så märkligt. Om han väljer att förlägga sådant som är möjligt till hemmet så finns inget som hindrar det. Lite svårt att jämföra med ett sjuksköterskejobb. Men det är ju en diskussion du kan föra med dina egna partikamrater - att ni bör likställa era arbeten.

Tokmoderaten sa...

Nej, det finns ju ett antal alliansföreträdare som inte är speciellt aktiva men det är ditt jobb att gnälla på dom, jag riktar in mig på sossar av någon konstig anledning. Om det sedan står i arbetsbeskrivningen för en riksdagsman att under mandatperioden skriva en bok under arbetstid lovar jag krypa till korset och be om ursäkt.
Och jag har nu korrigerat Per till Pär...