2008/07/29

GIFT ER UNDER "LINGONVECKAN"!


...så är det absolut inga problem att visa upp ett blodigt lakan efter bröllopsnatten. Jag har bloggat om ämnet tidigare, och skrev då i min enfald att Landstinget prioriterade detta så pass långt ner i verksamheten att rekonstruktioner av oskulden inte belastade skattebetalarna och en redan hårt trängd sjukvård.

Nu verkar ju detta vara ändå vara fallet, landstingen använder dina och mina skattpengar till operationer orsakade av en hederskultur frontalkrockar med den "synd" som vi i Sverige lever i. Och jag mår illa, riktigt illa ty jag känner vården inifrån... Jag mår illa av att folk med brännskador, bortoperade bröst, gomspalt eller andra betydligt mer trängande fall inom plastikkirurgins område får vänta längre för att våra skattepengar går till en återskapad oskuld...

Att ingå äktenskap grundar väl sig på tillit och ärlighet eller är helt fel ute? Men här hoppar man i säng på bröllopsnatten och har vänt upp och ner på dessa begrepp. Det är väl OK om man anser sig ha råd att utföra dessa "bedrägerier" hos en privatpraktiserande plastikkirurg som icke belastar skattebetalarnas surt inbetalda pengar.

Att sedan unga tjejer från dessa kulturer är så pass rädda för omgivningens reaktioner ifall inte den omtalade men ändå icke-existerande hinnan brister är ju djupt tragiskt och ett bevis för att vi har lång väg att vandra innan vi kan anse att integrationen fungerar... Man säger ju att man tar seden dit man kommer, och det innebär ju att man ger fan i att slå, misshandla eller i värsta fall ta livet av sin dotter för att hon inte levt enligt de medeltida patriarkala regler som präglat familjen till fördärvets rand...

Tipset finns i rubriken, och sparar pengar åt såväl den stackars tjejen som oss skattebetalare, gift Er mitt under mensen om din familj är inskränkt och våldsam, då kommer blodet garanterat finnas där på lakanen...

Inga kommentarer: