2008/07/17

DET FINNS GODARE SÄTT ATT GÅ NER I VIKT


Jag är tjock som en julgris, och i min arbetsdress ser jag ut som pappan i Muminfamiljen. Orsaken till min rundhet kan man lätt hitta i min kosthållning, där fibrer, frukt och grönsaker får stå tillbaka för chips, godis, pizza och burgare. Att sedan öl är bland det godaste jag vet gör ju inte saken bättre...

Under en tid för några år sedan var jag med i en sekt som kallades Viktväktarna. Mitt medlemsskap innebar att jag räknade Points mest hela dagarna, rasade i vikt och trivdes rätt bra med mig själv. En resa till London och en Whopper på Queensway ändade min viktnedgång och nu njuter jag återigen fullt ut av mina favoriträtter...

Men jag har hört om en man, en man som gick ner i vikt genom att äta på Max vareviga dag. Det skulle möjligtvis kunna vara en utväg för mig, en utväg till att mäta mitt bukomfång i meter i stället för kilometer...

Läser man tidningarnas hemsidor denna natt förundras man över allt som står om hur man går ner. Det handlar om Atkins, om GI och massa annat skit. Den enda rubrik som fastnar på min hornhinna handlar om att man går ner i vikt genom att äta fett. Härligt! Tänk att få äta Chips och Dip till frukost med sked på samma sätt som man käkar flingor och fil vid samma tid...

Ett gott tips från Viktväktarna avslutningsvis: Ta en stor Tortilla, pensla med 1 msk olja, bred på 2 msk tomatpuré, lägg på ca 50 g rökt skinka i strimmlor, purjolök och färsk tomat. Strö över 2 msk riven ost med minsta möjliga fetthalt. 225 gr i ugnen tills dess osten smält... Riktigt gott, även om en Kebabpizza på Hörnet i Tyresö är bra mycket godare.

2 kommentarer:

Ataharis sa...

Hehe, om det vore så lätt. Fettet ska kombineras med kolhydratintag 0, så chips och pommes får stå tillbaka. Trösten är att man blir väldigt mätt och får äta mycket gott. :) Eller vad sägs om köttbitar med obegränsade mängder kryddsmör, gräddiga såser, grönskar som är smörslungade? Mumma!

;)

Anonym sa...

Så dumt! Det ska vara amerikaner för ett sådant stolleprov... Det är inte kalorierna (Kilokalorier ska det vara) utan kolhydratintaget som är det viktiga!