2008/07/23

ATT TALA RUNT VARANDRA


Denna FRA-lag producerar spaltmeter efter spaltmeter fortfarande i svensk press. Närmast dagligen informeras "Svensson" om nya saker. Gårdagens nyhet var att 15 alliansföreträdare av varierande viktighetsgrad skapat ett nätverk mot lagen. Bland deltagarna finns Anders Wijkman, mannen som varit medlem i nästan alla riksdagspartier och släkt med en av Sundbybergs "vindflöjlar" Arne Wijkman. Självfallet tycker jag att det är bra att detta nätverk växer fram, för hur mycket än det önskas på Rosenbad att frågan skall försvinna från agendan så kommer detta bara vara önsketänkande till den dag man börjar lyssna på gräsrötterna...

En annan person som syns i media är ju FRA-chefen Åkesson som mest hela tiden lägger fram argument för att hans verksamhet måste finnas, vad den gör för nytta osv. Det finns väl ingen som säger emot det som Åkesson säger. FRA har genom åren varit till stor nytta för rikets säkerhet, och kommer vara det framöver också.

Men vad alla svenskars mailtrafik kan ha för betydelse när det gäller att kartlägga den ryska militära återhämtningen och de hot detta kommer innebära övergår mitt förstånd. Dessutom kan jag inte förstå att den regering som jag sympatiserar med så uppenbart talar med kluven tunga: i FRA-frågan har man en sund syn på hotbilder från öster, medan när man resonerar om rikets försvarsförmåga står där likt en struts med huvudet i sanden och upprepar mantrat om att allt går som på räls i Ryssland. En nation som binder sig till en uppenbart galen statschef i Venezuela och stöttar Mugabes tyranni i Zimbabwe visar med all tänkbar tydlighet vilken typ av "demokrati" som föredras i Kreml...

Jag kan inte förstå hur mailscanning i Sverige skulle ha avslöjat att en rysk kryssare 1996 inte sköt ned en spanings-Viggen, där handlar det väl om riktad radiospaning mot fartyget? Jag kan inte förstå att man läser mail från inte brottsmisstänkta? Jag kan inte förstå att man avslöjar sina verktyg mot den tilltänkta fienden så ograverat som nu sker? Lyssna på ryssen för all del, lyssna på misstänkta terrorceller, lyssna på tänkbara hot mot riket men ge fan i allas våra mail, Åkesson!

Uppenbart är att man talar om varandra, med ett närmast tragikomiskt resultat. Tittar man på Aftonbladets nätundersökning där frågan lyder "Tror Du att FRA:s signalspaning behövs för att skydda Sverige?" blir man skrämd av resultatet där mer än hälften svara nej. Självklart behövs FRA, precis som vi behöver annan underrättelsetjänst och ett starkt försvar. Men FRA skall ägna sig åt det som det är skapat för, hot från främmande makt och terrorister. FRA skall inte massläsa "Svenssons" mailtrafik...

2 kommentarer:

Scaber Nestor sa...

Sedan kan man lägga till det enkla faktum att det handlar om 2 fall av riktad spaning, alltså den form av spaning som väldigt få personer vill neka underättelsetjänsten att bedriva samt ett fall av ÖPPNANDET AV EN TIDNING!

1. Skälig misstanke fanns i fallet med flyktingen.

2. Spaning runt Svensk militärflyg är förbannat självklart.

3. Vem fan som helst har kunnat öppna och läsa i tidningen om Tjetjenienkriget.

Gun Svensson sa...

Hur får du Göran Pettersson (m) att förstå det som du uppenbarligen begriper? I Norrtelje Tidning pågår en debatt där han tidigare jämförde FRA:s robot med en knarkhund och idag sedan jag tyckt att jämförelsen var korkad, jämför han robotens funktionn med ett virusprogram. Sedan jag bloggat om det har jag fått en kommentar som lett till info på webbplatsen Frapedia och när jag läst det, undrar jag om han riktigt vet vad han talar om. Hur som helst om han står försvarsmakten så nära att han bortser från medborgarperspektivet, men att alla moderater gjorde det försöker jag förstå.