2008/06/02

MARIATORGET - PASSANDE PLATS FÖR KNARKET?

Jag har alltid förknippat Södermalm med alkoholister, narkomaner och andra som frekventerat besöker min arbetsplats på Söders höjder, Södersjukhuset. Man blir ju lätt miljöskadad, och är benägen att tro att missbruk är den största folksjukdomen i Sverige när man har tillbringat 5 år på SöS-akuten och nu 4 år på Intensiven...

Skulle man räkna bort de vårdtagare som har hamnat på SöS på grund av narkomani eller alkoholism skulle vi definitivt inte ha några vårdköer överhuvudtaget. Det är tyvärr så att dessa diagnoser utgör en extremt stor, och dessvärre ökande grupp av kunderna på SöS. Hade jag inte varit den frihetstörstande moderat jag är hade jag skrikit högt om stängda gränser och motbok, så illa är det faktiskt. I min cynism får jag ofta för mig att alla 40-talister, de som Nuder kallade för "köttberg" föddes med just diagnosen alkoholism, ibland den synliga men allt som oftast den där man skåpsuper varenda kväll ur ett tetrapack rödvin...

Nu verkar ju missbruket hitta "hem", hem till det Södermalm som i många människors ögon är synonymt med just dessa människor. Att just Bajen Fans inleder sina hemmamatcher med att sjunga den kända missbrukarens Kentas "Just i dag är jag stark" är ju ytterligare en markering av stadsdelens självbild. Och nu har en av Söders gröna oaser tydligen börjat spåra ur, Mariatorget.

Det vackra gröna torget har tagit hand om den "gräshoppssvärm" som missbrukarna i bland kan liknas vid, och nu börjar stadens ledning efter ett flertal larm att reagera. Det är dessvärre så att det finns fler platser att ta sig an bara på Söder. Björns Trädgård vid Medborgarplatsen är en annan plats där man blir påtänd av haschrök eller berusad av alkoholångor bara genom att passera platsen... Trakterna kring Ungkarlshotellen på Magnus Ladulåsgatan är allt annat än trevliga promenadområden, och det gäller dygnet runt.

Det är ju då för väl att det finns hopp, med nya behandlingsmetoder och kontrakt, att bryta det utanförskap som missbrukarna lever i.

2 kommentarer:

Joakim Draköga sa...

Jasså, sjunger bajenfansen: "just idag ÄR jag stark". Jag trodde de sjöng: "Just idag HAR jag en stark". Och då syftar de på förstås en starköl, vilket väl är den största lyckan för dem...

Anonym sa...

Du känner säkert till att man kan ha 100-tals olika behandlingsformer men ingen av dom fungerar om inte missbrukaren VILL bli drogfri. Så vi kanske måste ha ett annat sätt att se på problemet.