2008/06/22

KÄFTSMÄLLAR PÅ ARLANDA, VÄLJ RYANAIR!


I det totala kaos som allt som oftast råder på Stockholms största flygplats, Arlanda, går det nu så hett till att folk får käken avslagen i köerna till incheckningen...

Mitt råd till alla som fruktar för att få dricka soppa som enda näringsintag i veckor, som hatar köer till såväl säkerhetskontrollen som incheckningen, som avskyr att vänta 35-40 minuter på att bagagebandet börjar snurra vid hemkomst, åk 15 mil söderöver! Flyg från Skavsta, flyg med Ryanair!

Ett företag som Ryanair, med en väldokumentad sund syn på fackligt engagemang måste ju premieras, eller hur? Att man sedan kan ta med sig ett hyfsat stort handbagage ombord och därigenom slipper allt vad incheckning eller bagageband innebär i mertid är ju en annan bonus. Låt gå att man får betala litegrann för att checka in bagaget om man nu skulle behöva det, pris och bekvämlighet i den lilla terminalen på Skavsta kompenserar upp detta. Att man dessutom kommer fram i tid med Ryanair, i stark kontrast till det ständigt sena SAS, är ju ytterligare en bonus.

I mina ögon är Ryanair folkflyget, bolaget som öppnar upp möjligheter för de stora massorna att se sig omkring i Europa. Tänk vad skönt om fler kunde se att det Sverige vi bor i inte alls är så mycket bättre, finare och mer välskött än de andra länderna på Ryanairs ruttkarta...

6 kommentarer:

Mattias Lönnqvist sa...

Jag flyger med SAS i första hand, Star alliance i andra hand och vad-som-helst-utom-Ryanair i tredje hand.

Min inställning är att man får det man betalar för och om man knappt betalar någonting så får man knappt någonting heller.

Men, det är det som är det sköna med marknadsekonomi; vi kan alla välja utifrån våra egna preferenser.

Tokmoderaten sa...

Du väljer fritt Mattias, men kan du inte stötta Ryanair för deras genuint sköna inställning till allt vad fackföreningar är?

Mattias Lönnqvist sa...

Nu tycker jag iofs att fackförbunden inom flyget förtjänar en knäpp på näsan; de har i högsta grad bidragit till SAS problem.

Men, i grunden är jag faktiskt positiv till facket. Jag tycker bara att LO helt missförstått sitt uppdrag och jag anser att fackförbund ska vara partipolitiskt obundna.

För alla affärstransaktioner gör jag dock en bedömning av min kostnad kontra vad jag får ut för den och då blir inte Ryanair ett alternativ för mig.

Anonym sa...

"en väldokumentad sund syn på fackligt engagemang"

Om jag utgår ifrån att du menar allvar så är det väl underligt att löntagarna, enligt dig, inte borde få organisera sig när företagen de jobbar i gör det? Svenskt Näringsliv, Företagarna etc...

Vad gäller Ryanair så kan du se vad passagerarna tycker här:
http://www.airlinequality.com/Forum/ryan.htm

Tokmoderaten sa...

Min namne. Det är klart att de skall få engagegera sig ifall de så önskar. Och lite ironi finns det i i mitt inlägg... Dock, så länge facket blint är en knähund åt sosseriet så kan ajg inte ta det som tycks och tänks färifrån på allvar. En löntagarrörelse skall ha medlemmarnas bästa för sina ögon, oavsett vilka som styr. Att facket i Sverige motarbetar en poltik för fler i arbete och vill ha ha horder av folk i utanförskap, med bidragsberoende och a-kassa som inkomst tycker jag är skrämmande.

Tokmoderaten sa...

Och undersökningen du syftar på... Gnällspikarnas forum! Man får vad man betalar för. Ingen kan väl påstå att man kan förvänta sig samma bekvämlighet när man reser för en hundring jämfört när man flyger för 5000...? Det personliga valet alltså.