2008/05/12

POPULISM, BARA REN OCH SKÄR POPULISM


Jaha, dags att gnälla på sossar igen. Nu skall tydligen Sven-Erik och Luciano lansera en SIFO-undersökning där det framgår att den "nyprofilerade" socialdemokratiska jobbpolitiken har folkets stöd. Det konstiga är ju att detta bara är gammal skåpmat, som dammas av och får nya namn... Allt detta är den gamla hederliga socialdemokratiska politiken i ny förpackning som syftar till att få folk att fastna i utanförskapets bojor.

I andra undersökningar har jag läst att väljaren anser att alliansen är dom som är mest trovärdiga när det gäller att skapa nya, riktiga arbeten. Dessutom finns det en hel del statistik som visar att det gör skillnad mellan en allianspolitik och en vänsterpolitik för jobbskapande. Att förtidspensionera horder av folk som vill försörja sig själva var ju ett socialdemokratiskt signum för att med kosmetiska medel försköna statistiken.

Och så SIFO... Man kan ju ställa frågor på olika sätt för att få önskat resultat. Detta synes vara ett solklart fall där uppdragsgivaren formulerat frågor för att få sig själv att framstå i bättre dager. Med rätt frågor skulle nog SIFO få fram att det var Polen som startade andra världskriget eller att Burma är en demokrati...
Skulle det vara så att folk redan förträngt vad sosseriet gjorde för att skapa arbeten och minska utanförskapet under de 12 åren som man hade maten är det synd om Sverige, ty då är vi snart där igen... En politik där Alla ska med in i återvändsgränden!

4 kommentarer:

Joakim Draköga sa...

Hej Fredrik, jag har väl för mig att SIFO ändå är ett av de pålitligaste
"mätningsinstitutionerna". Har jag haft fel om detta eller.?

Mattias Lönnqvist sa...

Sedan måste man ju ställa sig frågan:

Vill vi ha politiker som bedriver den politik som effektivast ger förutsättningar för nya jobb, eller politiker som lyssnar på vad som är populärast just nu oavsett vilken effekten är?

Ibland måste man som politiker leda; driva en politisk linje för att den är rätt och hoppas på att man kan övertyga väljarna om detta. Man kan inte bedriva politik utifrån opinionsundersökningar.

Tokmoderaten sa...

Mitt i prick, nästan som vanligt, Mattias! Dessutom kan man alltid styra folk att tycka "rätt" genom att formulera frågorna på ett visst sätt... Jag vet, jag har ingått i SIFO:s panel.

Joakim Draköga sa...

Det var ju inte så att jag på något sätt var politiskt argumenterande i min kommentar. Jag har oxå insikt i hur opinionsmätningar kan styras mot en viss riktning. Det jag kommenterade var pålitligheten hos SIFO i förhållande till andra liknande instutitioner.