2008/05/03

PIGHJÄLP ÄVEN TILL ARBETARKLASSEN


Vad härligt att folk tar till sig möjligheten att göra avdrag för hushållsnära tjänster. Dessutom är det såväl högavlönade, medelinkomsttagare och de med lite mindre i plånboken som nu har börjat få upp ögonen för att på detta sätt underlätta vardagen. Att det sedan är 57% kvinnor som väljer denna lösning är väl ännu bättre ur ett genusperspektiv...

Allt som stimulerar nya arbeten, oavsett om det är i tjänstesektorn, industrin eller omsorgen, är bra. Kan man dessutom slå undan benen för den svarta sektorn är väl detta också ett bra syfte som våra röda antagonister bortser ifrån. I sossarnas värld är vissa jobb värdelösa, och de som utför dessa antingen misslyckade eller kuvade.

Alla arbeten som innefattas av hushållsnära tjänster är i socialdemokratins Sverige trälgöra och inget som någon skall utföra. Bättre då att gå på bidrag, bli satt i arbetsmarknadspolitiska åtgärder eller förtidspensionerad som lösningen var under Göran Perssons tid vid rodret, och det som blir Monas framtida lösning. Denna Göran Persson som tillsammans med sin Anitra förresten är ena hejare på att "utnyttja" detta avdrag... Så mycket var retoriken värd, så ytligt ligger ideologin hos de höga partiföreträdarna i oppositionspartiet.

Själv nyttjar jag inte avdraget, även om det skulle vara underbart att göra det. Valfriheten gör att jag istället lägger mina surt förvärvade slantar på resor, shopping, fast-food och annat gott i livet. Men just denna valfrihet, att själv få välja var jag vill göra med mina pengar, finns det alltså politiker som vill förvägra mig. Att jag som underbetald underskötare får möjlighet att unna mig hjälp med hushållet, något som under sosse-eran enbart kunde ske svart eller bara nyttjas av de rikaste, är man alltså motståndare till. Tala om att Socialdemokraterna motarbetar sina s.k "Kärnväljare", de som närmast sliter sitt hår i ambitionen att få livspusslet att gå ihop...

Inga kommentarer: