2008/05/13

KAN MAN LITA PÅ NÅGON?


Midnatt har passerats, och jag kan skriva ytterligare en blogg innan sänggående. Det finns ett antal små artiklar på SvD som jag vill ta upp lite sådär i förbifarten. Det handlar om sjukhus, regeringsalternativ och så detta uttjatade försvar...

Jag börjar med Södertälje sjukhus, länets sydligaste akutsjukhus och platsen för den bästa förlossningsavdelningen jag besökt! Jag har ändå en viss vana då jag är far till fyra grabbar, så jag skulle nästan kunna titulera mig expert på området. Nu skriker oppositionsrådet Ingela Nylund-Watz som en galning när alliansen kommer bolagisera och ge fler entreprenörer än Landstinget tillträde till detta sjukhus. Hon kan skrika bäst hon vill, den lilla "gaphalsen"...

Den minnesgode kommer förhoppningsvis ihåg att samma kvinna stred hårt för att lägga ner just detta sjukhus som akutsjukhus tillsammans med Norrtälje sjukhus under förevarande mandatperiod. I vanliga fall brukar kommunalrådet strida för sitt sjukhus men även Anders Lago var med på noterna och tyckte att Södertälje skulle klara sig bra ändå. Sjukhuset skulle väck, bort och bli en förstärkt vårdcentral utan operationsverksamhet, utan intensivvård och utan denna förträffliga förlossning. Det den så bildsköna Catharina Elmsäter-Swärd nu gör är att se till Södertäljeborna kommer ha sitt sjukhus lika välfungerande som idag, om inte bättre, även i framtiden. Vad Nylund-Watz vill med detsamma, och hur hycklerskan ser ut är ni härmed påminda om...

Miljöpartiet sticker ut igen, och markerar avstånd mot sina tilltänkta samarbetspartners. Förslaget är väl helt ok i mina ögon Vill man prioritera att jobba lite mindre för att vara med barnen, så låt gå. Föräldrarna vet ju allt som oftast vad som är bäst för de små liven... Rätt likt vårdnadsbidraget i mina ögon. Det som annars sticker ut är ju stalinisten Ohlys genomtänkta inlägg om att förslaget "urholkar den gemensamt finansierade förskolan". Jaha, när blev den gemensamt finansierade förskolan viktigare än familjens val för sina barn? Prioriteringen är solklar för Lasse, föräldrarna vet inte vad som är bäst för barnen, som alla ska stöpas i samma form.

Försvaret igen då, denna nationella tragedi eller skall man kalla det fars... Nu vill ÖB skära ner Armén till en så liten styrka att vi inte kommer ha någon, minimal trovärdighet kvar överhuvudtaget. Att Sverige med sina 9.000.000 innevånare kommer ha en armé på krigsfot bestående av 12 bataljoner om ca 9.000 man... Vi är nu nere på såna nivåer att Estland med en försvarsbudget om lite drygt 1 miljard har större militär råstyrka än Sverige med en försvarsbudget på 37 miljarder. Visst saknar Estland flygvapen, men med vår halveringstid på försvarsförmåga är vi strax där...
Mer följer på torsdag när ÖB Syrén avslöjar mardrömmen i sina fulla drag.

Inga kommentarer: