2008/04/15

DET BLEV TV ISTÄLLET FÖR KAMMAREN


Blev nyss kallad sju-sovare, det ligger väl något i det när man går upp klockan 10. Jag hade tänkt mig att tillbringa förmiddagen i riksdagen för att lyssna till debatten om Vårbudgeten, men nu blev det så här istället. Fördelen är ju att jag kan blogga om detta, nackdelen att jag inte får fika i riksdagshuset...

Det var ju tur att vår alliansregering fick ett och ett halvt år på sig att genomföra de förbättringar och strukturförändringar som man faktiskt gjort. Nu verkar det som att en avmattning står för dörren och den främsta orsaken tycks finnas på andra sidan Atlanten. Jag skall väl ödmjukt erkänna att jag med min närmast undermåliga gymnasieutbildning inte är rätt person att analysera orsaker, och vad man bör göra.

Det jag förstår är iallafall att vi skulle kunna haft det både bättre och sämre. Vi hade haft det bättre om socialdemokratin hade haft förmåga att utnyttja alla de år de hade makten och högkonjunkturen var närvarande, vi hade haft det sämre ifall samma socialdemokrati hade styrt Sverige fortfarande. Bidragssystemen hade blivit överhettade... och fler förtidspensionärer hade slussats ut i till bidragsberoende och utanförskap.

Vi står starka inför den kommande avmattningen, när den slår till. Jag skulle bara vilja gnälla lite över att det alltid blir problem med ekonomin i vår omvärld när det är en borgerlig regering. Har sossarna månne kontroll över världsekonomin? Man kan ju undra...

Inga kommentarer: