2008/04/15

"ANARKISTER" RISKERAR ANDRAS LIV


Ibland kan man ju undra vad som får folk att bete sig på ett visst sätt. Jag undrar på vilket sätt det gagnade de EU-skeptiska att hord efter hord av anarkister och annan pöbel slog sönder Göteborg under EU-toppmötet, och jag undrar nu på vilket sätt man får sympatier för att lägga ner Bromma flygplats eller för att stoppa en avvisning genom att riskera andra människors liv och hälsa?

Att fortsätta ha trafikflyg på Bromma är ett beslut som är fattat i god demokratisk ordning, med folkviljan i ryggen. Folkviljan gäller både de som bor i flygplatsens närhet som i staden i stort. Denna folkvilja skiter uppenbarligen ett antal individer i, förmodligen anser man att man vet bäst och att alla andra har fel. Såna personer finns lite här och där, från Moderata valsedlar i Sundbyberg, till de som får för sig att sittstrejka i en korsning för att "Återkräva staden" och bland dom som springer gatlopp bland flygplan på ett flygfält. Vad gäller avvisningar, som i detta fall, är ju situationen lite annorlunda. Vi har ju våra migrationsdomstolar som avgör dessa ärenden, i enlighet med internationell praxis, Sveriges lagar och FN-konventioner...

Som jag tidigare skrivit är jag för fortsatt flyg på Bromma. Det kan ju komma en dag när jag får äta upp mina ord, och det är om ett flygplan råkar nödlanda i Minneberg till exempel. Att resa med flyg är dock det klart säkraste sättet att resa, uppmärksamheten av faran med flyget beror på att alla nästan alltid stryker med. De boende runt Bromma borde ändå vara mer oroliga för att en transport med farligt gods välter på Ulvsundavägen eller i Alviksrondellen. Den faran är större, och kan vara betydligt mer skadlig för de boende...

Håller du inte med? Protestera då gärna, men gör det inom ramen för vad som är lagligt och utan att riskera era medmänniskors hälsa. I annat fall tror jag att själva protesterandet är rätt dödfött. iallafall om man vill få fler symapitisörer med sig...

1 kommentar:

Micke sa...

Man kan se en flygradar med live flygtrafik över Stockholm på http://www.flygbilligt.com/radar/