2008/02/13

NYTT STYRE, NYTT SL


Att bo i Sundbyberg och vilja resa kollektivt är en ynnest ! I vanliga fall är ju vi moderater mer av individualister, som förespråkar unika lösningar för unika männskor. Men att inte använda sig av det överflöd av kollektiva trafiklösningar som finns i vår stad är på gränsen till idioti...
Från mina fönster ser jag tre busshållplatser, en tågstation med såväl pendel- som rikstrafik och nedgången till en tunnelbanestation. Från dörr till dörr med pendeltåget till jobbet tar det ca 20 minuter, ca 2 minuter långsammare än om jag skulle köra bil. Att bilkörandet i så fall skulle vara olagligt är en annan sak då jag saknar körkort. Detta resande från Lilla Alby till Södersjukhuset har tidigare varit behäftat med en hel del problem. Pendeltågen var antingen inställda eller kroniskt försenade, i tunnelbanan var det allt som oftast ordningsproblem och buss till jobbet är och var inte aktuellt.

Men något har hänt ! Det börjar funka bättre och bättre, tidtabellen stämmer oftast överens med den faktiska avgångstiden, det syns fler väktare i tunnelbanan. Tryggheten ökar, jag är mer nöjd. Detta verkar jag dela med flera personer, fler är nöjda och fler reser kollektivt. Är detta en effekt av det nya styrets politik att satsa på kvalitet i kollektivtrafiken ? Att man ställer högre krav på entreprenörerna ? Vad skulle det annars vara ! Med en borgerlig politik, där kravlöshet ( minns någon Citypendeln som fick fortsätta köra trasiga tåg utan fungerande tidtabeller under Socialdemokratins tid ? ) har förbytts i högre krav på tidspassning, kvalitet och kundvänlighet. Vi står som vanligt på individens sida när det gäller att kunna kräva att man skall kunna lita på den kollektivtrafik som man nyttjar dagligdags. Vi lyssnar, vi förbättrar och vi kommer snart börja bygga ett nytt transportsätt för oss Sundbybergare, Tvärbanan. Vi är bortskämda, vi som bor i Sumpan... när det gäller kollektivtrafiken iallafall.

Inga kommentarer: