2008/02/15

370 MILJONER ATT GRÄVA NER I SANDEN !



Ibland blir man bara så matt...

När jag för första gången hörde talas om att vi svenskar skulle skicka ett Amfibiekompani ( dvs våra kära gamla kustjägare ) till Tchad rynkade jag faktiskt på pannan. Tchad, detta land som ligger mitt i Afrika, tusentals kilometer från närmaste hav. Jag som i min enfald trodde att vi utbildade amfibiesoldater för strid i kustbandet.

Men det är kanske inte så konstigt ändå, slakten av försvaret har gått så långt att vi inte har något lämpligare att skicka, som t.ex ett mekaniserat skyttekompani. Amfibiekompaniet, som vanligtvis har båten som transportmedel, skall alltså omskolas att nyttja pansarfordon. Det mekaniserade kompaniet utbildas för strid med och från pansarfordon... Det finns alltså inte ett enda mekaniserat kompani att skicka. Allt ingår i Nordic Battle Group som med sin enorma numerär på 2.500 man alltså avlövat försvaret totalt.

När nu denna insats med kustjägare i Saharas öken ändå tycks vara ett faktum kommer nästa frågetecken. I stället för det halvår amfibiekompaniet skulle vara i Tchad handlar det om 4-6 veckor ! Pansarfordonen kan inte användas under regnperioden. Hur de andra 3.600 man som sänds från EU skall transportera sig måste vara svåranalyserat i den svenska försvarsledningen. Läge att skicka ner 20 stridsbåt 90? Kanske det, med tanke på klimatförändringarna kanske Sahara översvämmas helt...
Insatsen kostar dessutom 370 miljoner för de svenska skattebetalarna, dvs ca 100 miljoner i veckan för att ha 200 man i Tchad. En nätt kostnad på 500.000 kronor per soldat och vecka. Saftigt värre, speciellt när försvarets ekonomi verkar vara i en viss obalans. För övrigt kommer våra grannar i EU stanna i Tchad i ett år, vi har enligt försvarsminister Tolgfors råd med dessa 4-6 veckor. Så var det med snacket om att prioritera utlandsinsatserna... Vi klarar ta mej fan ingenting alls med vårat försvar längre. Skapa en trovärdig organisation för utlandsinsatser och ett nyskapat nationellt försvar, eller lägg ner försvaret helt och hållet. Jag företräder självklart det tidigare alternativet, men det måste bli slut på detta falskspel mot skattebetalarna som inte får vad man kan förvänta sig för 38 miljarder.
Apropå gårdagens bloggande. Ett stort och hjärtligt Tack till alla 576 som gick in och kollade bloggen under torsdagen! Härligt med en sådan respons. Aldrig trodde väl jag att min åsikt om en ung kvinna som nekas jobb på McDonalds då hon inte accepterar företagets hygien- och klädpolicy skulle få så många att titta till min åsikt i frågan. Än en gång, tack...

Inga kommentarer: