2008/01/19

FALKLANDSÖARNA HÄGRAR

Tre dagar efter min 40-årsdag bordar jag planet för att resa ner till Sydatlanten och de fantastiska Falklandsöarna.

Vad skall jag göra där ?

I September/Oktober skall jag vara reseledare åt ett sällskap som är mycket intresserade av militärhistoria i allmänhet, och Falklandskriget i synnerhet. För att säkerställa att resan blir värd pengarna för resenärerna så ger jag mig alltså snart ner och "rekar". Förutom slagfältsturism så är naturen helt otrolig med ett djurliv utöver det vanliga i en unik och oförstörd miljö.

Det var i fjol 25 år sedan Argentina invaderade den brittiska ögruppen 40 mil utanför Argentinas sydkust. I två månader var Falklandsöarna omdöpta till Malvinerna, sedan hade en brittisk expeditionskår befriat befolkningen på 1.800 personer. Många tyckte då att kriget var ett onödigt slöseri på människoliv ( det är väl alltid ett krig ? ) och på pengar. Kriget var i mina ögon ytterst nödvändigt, det var demokratins kamp mot militärdiktaturens, det var en kamp för självbestämmande. Mer följer...

Inga kommentarer: